Alla inlägg under december 2012

Av siggemckvack - 8 december 2012 10:15

Senaste två veckorna har jag nog försummat min familj. Även om jag varit fysiskt närvarande så har jag i tankarna varit någon annan stans. Anledningen? Twilight-böckerna!   


Jag har varken varit intresserad av att läsa böckerna eller se filmerna förut. Trodde inte att de var något för mig. Jag gillar inte böcker med vampyrer och sånt overkligt. Rätt larvigt faktiskt har jag tyckt. Men så lånade jag böckerna av syrran i brist på nåt annat att läsa, och tänkte att jag måste väl ge dem en chans eftersom de är så enormt populära. Sen var det kört. Nu har jag snart läst färdigt sista boken och det känns både sorgligt och lite skönt. Sorgligt att avsluta en så härlig läsupplevelse, men skönt att kanske kunna tänka på nåt annat än vampyrer och varulvar.


Så om du möjligen ska tillbringa ett par veckor inlagd på sjukhuset kan jag verkligen rekommendera dessa för att fördriva tiden. Men har du annat att göra (fixa inför jul tex) så får jag istället utfärda en varning!   


Nu måste jag ju såklart även se filmerna och se om de kommer i närheten av böckerna.


Av siggemckvack - 7 december 2012 20:45

Jag viker stjärnor av pappersremsor (jättekul nu när jag äntligen fattat hur man gör!), och Sigge lägger pussel samt provar saxen:  


Sigge har förresten blivit en riktig baddare på att lägga pussel. Han gillar det verkligen och lägger flera om dagen här hemma. När vi är på biblioteket är han mest intresserad av pusslen, och inte fullt lika intresserad av att låna böcker (förrän vi ska åka hem, då kommer han på att han vill titta på böcker också). Ja, vart vi än kommer där det finns pussel så vill han lägga dem.

Av siggemckvack - 7 december 2012 18:00

En av våra långsamma, insnöade, hemmadagar i veckan gjorde jag en play-doh-deg. Väldigt enkel att göra tycker jag, och rolig att leka med tycker Sigge.


Han lekte att han skulle fylla år i morgon, så han bakade kakor till kalaset:

 


Självklart skulle kakorna "gräddas" också:

 


Fast det var bara på skoj förstås, för sån här deg går inte att härda i ugnen.



Av siggemckvack - 7 december 2012 16:35

Idag har det knappt snöat alls, och på eftermiddagen kom solen. Så vackert det blev! Och kallt! Men rätt vad det var körde man in i en dimbank som var riktigt tät.

 

Av siggemckvack - 7 december 2012 16:30

I helgen var vi ner till Skåne, och träffade Daniels syster Sabina med familj. Sabina och Tobbe fick barn 9 dagar efter att vi fick Svea, en liten Vincent. Det är barnens första kusin. Roligt! En verkligt trevlig helg hade vi, och det kom massor med snö. Daniels andra syster Sofia kom också dit på lördagen och passade på att gosa med sina nyaste syskonbarn:

 

   




Av siggemckvack - 7 december 2012 14:30

...när motivet inte vill vara still!

 

Av siggemckvack - 6 december 2012 21:00

Det har nu snöat oavbrutet i ett par dagar. Vi har varit så gott som insnöade, åtminstone igår. Sigge fick vara hemma från förskolan för jag ville inte ge mig ut på vägarna. Här på slätten blåste det ordentligt och då driver vägarna igen på nolltid. 


En "tidig" bild, innan det har hunnit falla särskilt mycket snö:

 


Fönstrena fick fina ramar av snö:


Daniel har varit bortrest till Stockholm på konferens, så jag var själv med barnen. Sigge och jag var båda lite understimulerade och blev snart uttråkade, och Svea skrek och vägrade sova några längre stunder. På kvällen var jag tvungen att gå ut och skotta kände jag. Byltade på oss alla tre ordentligt med kläder, lade Svea i vagnen i garaget med porten öppen så att jag kunde ha koll på henne och började skotta. Men efter bara en liten stund blev Sigge otroligt gnällig. Han ville inte ha vantar på sig och det var alla möjliga fel på kläderna mm. Svea skrek i vagnen. Jag sprang mellan att stoppa in nappen, skotta och försöka åtgärda alla fel som Sigge kom på. Det blev inte så mycket skottat. Men till sist somnade Svea och jag körde in Sigge att titta på TV, och då fick jag äntligen lite gjort.   

   


Det är härligt att vara hemma med barnen, men inte alla dagar är en dans på rosor.


Nu längtar jag tills Daniel kommer hem senare ikväll!

Av siggemckvack - 6 december 2012 20:17

Jag har en massa bilder i telefonen som inte går att föra över till datorn av någon anledning. Så irriterande! Det är ju liksom ingen skillnad på de bilderna och de som jag lyckas föra över. Eller jo, motivet är ju förstås ett annat.... Blir att ringa Sony-supporten igen. I morgon kanske.


Arg på telefonen, men glad igen när jag ser lillskrutta (som här ser lite smått halvgalen ut!):  


De senaste dagarna har det strulat en del med amningen. Svea blir jätteotålig och arg, och jag blir stressad, vilket bara ger ännu sämre resultat. Idag ringde jag BVC, och de skrev ut en nässpray som sätter fart på utdrivningsreflexen. Hoppas det blir bättre nu! Vi ska få komma och väga Svea i morgon också, så att vi ser att hon får i sig mat som hon ska trots strulet. Det var ju ungefär vid den här tiden som jag fick sluta amma Sigge, så vi får se om det upprepar sig.




Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards