Alla inlägg den 21 januari 2013

Av siggemckvack - 21 januari 2013 21:49

Jag måste ju visa och berätta lite om dopet i söndags! Vi hade en kompis, som är väldigt intresserad av fotografering, som fotade en hel del åt oss under dagen, men de bilderna har vi av förklarliga skäl inte i vår ägo ännu. Min egen kamera överlät jag åt mina syrror, så det är dessa bilder jag nu bjussar på.


Efter en hektiskt förmiddag, med en massa förberedelser såsom tårthämtning, frosting-tillverkning, cupcakedekorering, se till att barnen var i fas med sovning och ätning, fixa sista-minuten-platser vid borden mm mm (jag körde med folk helt enkelt. Vilken tur att vi hade god hjälp), var det äntligen dags för dop. Svea skötte sig exemplariskt, och satt mest i Daniels famn och sög på dopklänningen. Hon gnällde till ett par gånger och då kom jag på att vi inte hade fått någon napp med oss i brådskan, men som tur var så behövdes den inte. Sigge skötte sig även han otroligt bra, och var med framme i kyrkan hela tiden. Han fick hälla i vattnet i dopfunten. 


 


Mormor Carina sjöng en sång, och faster Sofia läste en bibeltext.


Sen var det kalas i församlingshemmet. Det var väldigt lyckat, om än aningen trångt! Det är inget stort församlingshem här i Björkeberg, så våra drygt 30 vuxna gäster samt en hel hög med barn, fick trängas lite ibland. Här är dagens huvudperson tillsammans med moster Frida:  


Vi bjöd på smörgåstårta, vilket var väldigt enkelt och smidigt. Istället hade vi ansträngt oss lite extra med att baka allt fikabröd, med stor hjälp av faster Sofia och moster Frida.

 


Den rosa hästen, som Svea fick i present, var omåttligt populär hos flera barn. När man trycker på öronen kan den gnägga mm. Dopklänningen är sydd av min gammelmormor på 40-talet, när min morbror Janne skulle döpas. Efter det så är släktens alla barn döpta i den, och allas namn finns broderade på den. Svea blev nr 19.

 


Efteråt var det förstås lite jobb med städning och diskning mm. Men ännu en gång fick vi fin hjälp! Tack alla som hjälpte till med stort som smått inför och under denna dag!!




Av siggemckvack - 21 januari 2013 11:15

Svea har varit på Bvc. Nu är det min tur att lämna lite blodprover.

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards