Alla inlägg under februari 2013

Av siggemckvack - 18 februari 2013 18:15

Så här gjorde jag biltårtan:


Jag gjorde två stycken tårtbottnar i avlånga sockerkaksformar/brödformar, och delade dem i tre "skivor"/lager. Den ena tårtbotten skar jag av för att använda till toppen på bilen, och gjorde dessutom lite lutning på det som ska föreställa vindrutorna fram och bak.


Vispade sen ihop 5 dl vispgrädde och 500 gram mascarpone med 90 gram florsocker och 0,5 msk vaniljsocker till en fast men fluffig kräm. Sen tog jag bort drygt hälften och färgade det med hushållsfärg. Det som blev kvar i vispskålen blandade jag med några msk blåbärssylt. Sen lade jag blåbärssmet mellan lagren på den stora tårtbotten och en stor klick ovanpå (för att limma ihop delarna) innan jag tryckte dit toppen och fortsatte varva med blåbärssmet där.


 



Allt detta gjorde jag dagen innan kalaset.


På kalasdagen tog jag fram frostingen som jag färgat med hushållsfärg dagen innan och förvarat i kylen. Den hade blivit lite lös i konsistensen, men det ordnade sig när jag vispade lite mer med elvispen. Sen smetade jag på frosting på hela tårtan och försökte forma den så slät och fin jag kunde. Avslutade med att sätta godis som däck, lysen och avgasrör. 


 

Av siggemckvack - 18 februari 2013 10:15

Ibland måste man bara få frossa i hur söta barn man har. Här är det Sveafrossa:

 

Av siggemckvack - 17 februari 2013 17:30

och tycker att det är ganska roligt. 

 

Av siggemckvack - 17 februari 2013 14:15

Igår kom två av Sigges kompisar, Oskar och Arvid, hit med sina familjer på lite födelsedagsfika. Bullar, kakor, tårta, ballonger, presenter, bus och lek...


Tack för presenterna hälsar Sigge! 



Av siggemckvack - 16 februari 2013 22:51

I går, efter att vi hade sjungit för Sigge och han hade ätit frukost på sängen, gjorde vi oss iordning för att åka till förskolan som vanligt. Han fick vara där trots att det var hans födelsedag, för han ville dit. Dessutom skulle jag åka till Maxi och handla åt både oss och åt farfar som är sjuk, så han hade det nog roligare där. 


Men innan vi åkte hjälptes Sigge och jag åt att göra ett paket till Tomten. Sigge tejpade och jag vek pappret. Vi hade nämligen en överenskommelse sen flera veckor tillbaka att han skulle skicka sina nappar till Tomten när han blev 3 år. Sigge lade utan bekymmer ner napparna i paketet och kontaterade att vi måste åka till en gul låda med paketet. Det gjorde vi också och han stoppade ner det så duktigt i postlådan. Jag blev lite förvånad faktiskt för jag hade nog trott att han skulle ångra sig när det blev verklighet. 


 


När vi kom till förskolan hade de satt upp fasadflaggan och flaggade för Sigge. Sigge har berättat att de sjöng "Ja må han leva" och "Aj aj aj aj buff (trollmors vaggsång)" för honom. Så fick han en kylskåpsmagnet med en nyckelpiga som sitter på ett löv. Den här tavlan sitter i entren hela månaden:

 


Efter förskolan åkte vi hem och lekte lite med morgonens födelsedagspresenter, och så hälptes vi åt att göra pizzasallad av resterna av ett kålhuvud vi hade i kylen. Efter jobbet kom Daniel hem med Joakim och Rebecka. Sigge hade bestämt att vi skulle äta pizza, så alla fick göra sin egen pizza och välja vad de ville ha på.

   


Den vänstra är Sigges. Han ville absolut ha majs på sin, och kräftstjärtar och pesto, plus skinka och ananas. Den lite mer traditionella pizzan till höger är Rebeckas.

 


Efter maten fick Sigge sin cykel, vilken han blev väldigt nöjd över. Sen hade vi myskväll med Gladiatorerna och osthjärtan (ostbågar i hjärtform).


När det var dags att gå och sova frågade Sigge efter sin napp och snutte, och han blev lite ledsen när vi påminde honom om att han skickat napparna till Tomten (snutten har han kvar). Daniel låg brevid Sigge en stund och då somnade han jättefort. Sen vaknade han ett par timmar senare och var arg som ett bi. Han skrek och sparkade så alla i hela huset vaknade. Efter en lång stund lugnade han ner sig så att han kunde somna om. Sen har han sovit bra resten av natten. 


Av siggemckvack - 16 februari 2013 17:36

Sigge sa en gång för flera veckor sen att han ville ha en biltårta när han fyller år. Jag som aldrig har gjort nåt annat än en vanlig rund tårta kände att det där kunde bli knepigt. Sen har jag ägnat åtskillig tankeverksamhet åt att klura ut hur jag skulle göra. Resultatet är väl inte särskilt proffsigt, men både Sigge och jag var nöjda. Gott smakade den också!

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards