Alla inlägg under mars 2013

Av siggemckvack - 21 mars 2013 20:33

Idag har vi varit både på BVC och sjukhuset, barnen och jag. På BVC vägdes och mättes Svea som vanligt. Hon väger nu 7340 g och är 65,5 cm lång. Kerstin var även lite imponerad av att Svea har börjat åla, och konstaterade att båda våra barn verkar vara motoriskt lagda. Sen kom läkaren och gjorde halvårsbesiktningen. Jag såg att hon stod och drog i Sveas ben, som för att se att de var lika långa, och påpekade att vi skulle röntga hennes höfter senare idag. Det tyckte hon var bra, för hon tyckte att det var nåt suspekt med Sveas höfter. Hon uppfattade att det ena benet är lite kortare än det andra och att "tjockisvecken" på låren är asymetriska, vilket skulle kunna tyda på höftproblem. Så hon skulle skicka en remiss till ortopeden också. 


Åh, jag hoppas verkligen inte att det är något fel på Sveas höfter! Vi har vänner vars dotter har detta fel, och det upptäcktes också på röntgen vid 6 månader tror jag. Hon fick opereras och vara gipsad i en lustig ställning med benen i många, långa veckor. 


Anledningen till att vi skulle på röntgen idag, är för att jag själv föddes med höftluxation, och det kan vara ärftligt. Därför fick vi komma till ortopeden när Svea bara var någon vecka gammal (då tyckte de att allt verkade normalt), och så kallas man på röntgen efter sex månader. 


Idag fick även Sigge röntga höfterna eftersom han inte fick vare sig någon undersökning eller röntgen när han var liten, trots att jag påpekade flera gånger till läkare på BB att jag haft luxation. Sigge var väldigt peppad inför dagens röntgen, men när vi väl kom dit så ville han inte vara med längre. Han grät och stretade emot. Personalen på röntgen tyckte jag inte alls om. De bara stod där och fick mig att känna det som att Sigge var besvärlig. De sa knappt ett ord. Sen efter en liten stund så sa mannen som verkade bestämma därinne "Nej, nu får vi snart ta i med hårdhandskarna". Som tur är fick jag Sigge att lugna ner sig genom att riva i och säga till honom på skarpen. Sen upptäckte han att det inte var ett dugg farligt, så det gick jättebra. 


Efteråt åkte vi till Daniels jobb och åt lunch med honom och jobbarkompisarna. Sigge tog en provtur i en truck:

 



Av siggemckvack - 21 mars 2013 17:30

Redan när jag var gravid med Svea så hade jag bestämt mig att verkligen ta tag i min vikt så fort jag kunde efter att hon fötts. Jag hade inte riktigt haft motivationen att gå ner alla kilon jag samlat på mig under min första graviditet, och så samlade jag ju på mig några till under denna. Nu var jag iaf väldigt motiverad.


Jag anmälde mig till Itrims viktprogram, eftersom jag kände att jag behövde ha hjälp och stöttning. Egentligen vet jag ju hur jag ska äta och att jag måste röra på mig, men jag behövde hjälp med att hålla motivationen uppe och bli pushad lite. Nu, efter två månader, har jag gått ner nästan 10 kg och är snart i mål. Jag försöker gå minst 6000 steg om dagen (vilket kanke inte låter så mycket, men vissa dagar blir det inte så mycket när man är hemma med barnen hela dagen) och köra två ombytta motionspass i veckan. Dessutom får jag äta en massa GOD mat, se bara:


   

Av siggemckvack - 21 mars 2013 08:30

Dålig bild, med här har Sigge Sveas byxor på huvudet, något som han tyckte var väldigt roligt och busigt. Över lag så tycker han att det är jättespännande när man gör något tokigt, eller pratar "tvärtom". Han brukar själv busa och säger att magen är ryggen och ryggen är magen osv. Allra bäst är det när man själv som vuxen hakar på och säger tokiga tvärtom-saker. Ibland blir han lite tveksam och undrar om man skojar eller är allvarlig, och det är väl det som gör det lite spännande antar jag.


Annars är Sigge väldigt mat- och ätafixerad just nu. Från det att vi slutat äta en måltid så börjar han prata och tjata om nästa sak att stoppa i munnen. Det är väldigt påfrestande och ibland blir vi riktigt osams. Det är ju kul att han vill äta förstås, men man kan ju inte äta hela tiden. 



Av siggemckvack - 20 mars 2013 20:54

Svea är som sagt väldigt "på" nu för tiden. Hon får tag i saker på ett helt annat sätt, ska undersöka allt och är verkligen nöjd med att ligga och fippla med något:

 

Sigge är väl inte lika nöjd över detta, speciellt inte när hon tar hans älskade sparkcykel. Men det är bara att han vänjer sig antar jag.   





Av siggemckvack - 20 mars 2013 20:51

Sigge "diskar" ganska ofta. Det innebär att han står vid kökskranen och slabbar med vatten. Nu i helgen så kom han på att det var roligt att lägga äggskal i bunken med vatten (jag höll precis på att knäcka ägg, och slängde ner skalen i slasken), och idag var det disktrasan och några mått som hamnade där i:

 

Av siggemckvack - 20 mars 2013 08:45

Mina stövlar, säger Sigge:

 

Av siggemckvack - 19 mars 2013 19:54

Det var som att Svea kände på sig att hon blivit "stor" nu - hela 6 månader igår. För idag har hon provat några nya färdigheter. När jag hämtade henne i sängen i morse låg hon tex med fötterna på huvudkudden:

 


Sen när vi satt och åt frukost och Svea låg på golvet så upptäckte jag att hon började åla framåt, målmedvetet. Förut har hon mest ålat baklänges lite oplanerat sådär, eller rullat omkring. Här är en filmsnutt där hon ålar efter nappen. Sen är jag elak mamma och snor nappen för att få henne att göra om det, men det gick hon inte på:


Hon har på sista tiden blivit så "med", och försöker tex ta fjärrkontrollen, eller vad som nu råkar befinna sig i närheten. Sigge är inte helt nöjd med att hon tar hans saker, eller att hon inte ligger kvar där jag lägger henne.    Hon har också börjat att försöka ställa sig på alla fyra. Många som träffat Svea senaste tiden (tex sköterskor och läkare på reumatologen då hon fick följa med mig dit) har sagt att hon verkar väldigt nyfiken. 


Ätandet har stått still ett tag. Förra veckan hade Svea problem med magen och då slutade vi ge något annat än ersättning, men nu börjar det bli dags att ta tag i det där med puréer mm igen. Senaste veckan har hon inte heller sovit lika bra som vanligt. Ett par nätter har hon vaknat typ varje timme och det var svårt att få henne att somna om, men de flesta nätterna somnar hon ändå om bara man stoppar in nappen. Men eftersom hon sover i eget rum nu så innebär det att Daniel och jag är uppe och springer några gånger var varje natt. 


Av siggemckvack - 19 mars 2013 12:08

Men nu räcker det väl?!?

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards