Alla inlägg under mars 2013

Av siggemckvack - 13 mars 2013 14:00

I går tog vi en tur till IKANO-huset, jag och barnen. Vi strosade omkring inne på IKEA och provade diverse möbler, köpte en ram mm. Träffade på Sigrid, en tjej som gick i samma gravid-vattengympagrupp som jag. Vi träffades även i korridoren uppe på förlossningen, och födde våra döttrar på samma dag med bara någon timmes mellanrum. Jag har inte sett henne sen då, så det var roligt att träffa på henne och hennes lilla Ava. 

Vi tog en sväng i några olika klädaffärer också. Åh vad sugen jag blev på att handla kläder åt barnen! Det fanns så mycket fint, framför allt på Kapp Ahl. Men jag lyckades hålla i pengarna och kom därifrån utan några inköp.


Vi var in på Willys och köpte grönsaker innan Sigge fick en glass som han tjatat om. När vi satt där och han åt sin glass så var det en farbror vid bordet bredvid som tappade en femma på golvet. Han var lite ofärdig av sig och tyckte nog att det var väldans jobbigt att böja sig ner och hämta pengen, så Sigge kröp in under bordet och tog upp den åt honom. Farbrorn blev glad och sa att Sigge fick behålla pengen. Den fick han sen köpa choklad för i kiosken. Glass och choklad på en tisdag! Men jag tyckte att det var ett bra tillfälle för Sigge att lära sig vad pengar är och vad man gör med dem, så jag hade överseende med det. Nuförtiden köper man ju allt med kortet, så det blir liksom lite abstrakt det där med pengar. 




Av siggemckvack - 12 mars 2013 17:55

Hittills har det gått åt tre handdukar.

Av siggemckvack - 12 mars 2013 15:16

Idag är det Sigges turdag. Först lyckas han tjata till sig glass av sin mamma, sen får han behålla en peng som han hjälpte en farbror att plocka upp från golvet när han tappat den.

Av siggemckvack - 11 mars 2013 11:33


Idag har vi varit på teater på Sigges förskola. Det kom dit en liten kringresande tvåmansteater och vi fick också komma fast Sigge är ledig på måndagar. De spelade lite olika instrument och sjöng sånger på tema vatten, och så hade de massa vatten som de plaskade med och sånt som barn älskar. Golvet var helt blött efteråt. Lyckat! Det endasom var lite tråkigt var att de redan dragit igång när vi kom fast de sagt att det började kl 10 och vi var där typ fem i. Men de hade precis börjat så vi missade inte så mycket.

På fredag ska vi på nån slags teater igen är det tänkt. Åh vad vi är kulturella!

Av siggemckvack - 10 mars 2013 20:29

I fredags kväll var Daniel med sina kollegor på After work och kom hem runt kl 20. Sigge kom hem samtidigt eftersom han var hos farfar och det var han som skjutsade hem Daniel efter AW:en. Det innebar att jag och Svea fick ha Joakim och Rebecka för oss själva en bra stund. Vi slappade lite framför tv:en och hjälptes sen åt att laga tacos. 


Sveas feber var borta på lördagen och hon var precis som vanligt igen. Jag och Rebecka åkte och storhandlade på Maxi, vilket jag inte haft hjärta att göra på fredagen när Svea hade så hög feber. Sen var vi hemma och skrotade runt innan vi fick ett infall och åkte till sportaffären i Mantorp och köpte en hjälm till Sigge, samt fyndade två par badbyxor till Daniel för 90 kr paret. Hans favvobadbyxor är ett par gamla Adidas som har mååånga år på nacken och är helsunkiga, så jag har tjatat på honom att göra sig av med dem. Hoppas att de ryker nu, annars klipper jag dem i strimlor!   


Vi var in på Karlssons och köpte spolarvätska till bilen också, och provade lite fräscha solglasögon. När vi kom ut på parkeringen blåste det väldigt mycket, med betoning på väldigt. Sigge höll i håret så att det inte skulle blåsa bort! Hi hi.    

Väl hemma igen blev det bastubad och hemgjorda hamburgare innan vi förstås tittade på Melodifestivalen. Jag vet inte om jag hade någon favorit, men Robins låt var faktiskt ganska bra så jag är nöjd med vinnaren.


Idag bjöd förmiddagen på lite åkande med bilen och byte av bil med farfar som hade vår ena sen i fredags. Rebecka hade basketträning i stan. Efter lunch hade vi gjort upp med en bekant till Daniel att vi skulle få komma till hennes stall och hälsa på hennes häst. Becka är ganska hästintresserad så vi tänkte att det kunde vara roligt. Sigge och Joakim var måttligt intresserade, faktiskt lite skraja tror jag, särskilt den äldre av de två. Rebecka fick hjälpa till att ge mat, mocka, rykta och hämta in hästen. Vi andra tittade mest på men hjälpte till med att sopa golvet och hämta lite hö eller halm eller vad det nu var för nåt. Hö är väl sånt de äter va? Då var det hö. Det var roligt och Therese var verkligen gullig och visade Rebecka så mycket. Tyvärr var det svinkallt! Det blåste isvindar, och jag frös själv riktigt ordentligt. Sigge vägrade röra på sig utan stod blixtstilla och började gnälla om att han frös, så till sist fick han och Daniel sätta sig i bilen. 

 

Vi hade planerat att åka till spåret och grilla korv eftersom solen sken och det var skönt i lä. Efter stallet började jag känna mig lite tveksam till grillutflykt eftersom vi frös och Sigge grinade och gnällde. Men i skogen blåser det säkert mindre resornerade vi, och så har vi ju en eld att värma oss vid. Daniel och Sigge åkte i förväg och satte fart på elden, medan jag och de andra barnen hämtade mer kläder. När vi kom dit började Sigge gnälla igen (han hade skött sig fint innan jag kom). Han kunde inte hålla korven själv utan det skulle jag göra och Svea vaknade och ville ha mat, samtidigt som min egen korv blev klar. Lite körigt! Vad gjorde Daniel då, undrar ni. Han grillade korvar på löpande band eftersom veden började ta slut. Sigge stämde upp i världens gråt och klagan, så max en kvart efter att jag kommit dit tog jag Svea och en tjutande Sigge och åkte hem igen. Totalt stelfrusna var vi! Efter denna katastrofala grillutflykt lär det dröja ett par månader innan jag är sugen på ett nytt försök.  


Efter att jag skjutsat hem Becka och Jocke gav jag mig faktiskt ut igen. På promenad med kompisen Sofia. Då var det skönare ute och blåste inte så förskräckligt, plus att man fick upp värmen av promenaden. 




Av siggemckvack - 9 mars 2013 12:53

Sveas feber försvann under natten som tur är. Rebecka och jag har varit på Maxi och storhandlat idag. Nu äter barnen tårta som Daniel fick med sig från fikat på jobbet igår.

Av siggemckvack - 8 mars 2013 15:00

För ett par veckor sen hittade Svea sina fötter. Vad jag kan minnas från när Sigge var liten så var han mer intresserad av fötterna än vad Svea är. Hon har mest konstaterat att hon kan nå dem, men att de är lite jobbiga att få tag i.

 

Av siggemckvack - 8 mars 2013 11:09

Stackars, stackars lilla Svea så sjuk hon är idag. Vaknade vid 6 i morse och var het som en stekpanna. 40,3 visade febertermometern. Hon fick panodil, då gick tempen ner till 39, men det är ändå rätt högt tycker jag. På 1177 sa de att en läkare behövde titta på henne eftersom hon är så liten. Men när jag ringde vårdcentralen tyckte de inte att det var nödvändigt eftersom hon inte haft hög feber så länge. Se till att få i henne vätska och ge febernedsättande kontinuerligt hela dygnet så att hon aldrig kommer upp i de där höga siffrorna igen, var deras råd. Sköterskan skulle ringa igen och kolla läget efter lunch, så det känns bra. 

 

Hon sover och sover, och när hon är vaken vill hon bara vara i famnen. Inte ett leende har jag fått ur henne på hela förmiddagen. 


Sigge var feberfri hela dagen igår så idag fick han åka till förskolan. Det var han väldigt glad över. Ännu bättre var det att farfar ska hämta honom i eftermiddag och ha honom till kvällen. Oj vad han längtat! 

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards