Alla inlägg under juli 2013

Av siggemckvack - 23 juli 2013 17:00

Sigge är väldigt förtjust i teater, och jag med, så i lördags åkte vi till Gamla Linköping för att se Törnrosa. Vi var där i väldigt god tid så vi strosade omkring i Gamla Linköping först. Det är himla mysigt så här på sommaren, och där var ganska mycket turister och folk som arbetade där som gick klädda i gammaldags kläder. Två "luffare" spelade fiol och dragspel på torget. När vi satt där på torget så hade vi turen att det precis började en gatuteater. En rånare kom smygande och gick in på banken. Han kom dock ut igen med buller och brak, och sprang iväg. Efter honom kom bankdirektören som ropade "ta fast tjuven". Sen stannade han och berättade lite om ett riktigt rån som ägt rum i Linköping på 1800-talet. Efter en stund kom en man som fångat tjuven, och de gick över torget bort till polisstationen där tjuven enligt uppgift skulle få sitta på vatten och bröd. 

 

Sen var det dags att gå och titta på Törnrosa. Det är ett gäng ungdomar som spelar och sjunger i teatern. Min vän Yvonnes dotter är med i teatern, så det är extra roligt. Förra året var vi där och såg dem spela Mästerkatten i stövlar. Vi gillade Törnrosa, fast Sigge tyckte att den onda feén var lite otäck.

 

Av siggemckvack - 23 juli 2013 12:30

I lördags var vi på Kinarestaurang hela gänget inklusive farfar, Joakim och Rebecka. Till och med Svea fick lite kina-touche på sin måltid som ni ser på bilden nedan:

 



Av siggemckvack - 23 juli 2013 09:45

I söndags kväll kom Thomas och Birgitta hit från Åhus (via Göteborg) och sov över tills på måndagen. Vi badade, åt grillmiddag och satt ute och pratade till sena kvällen. På morgonen lagade Daniel en jättegod frukost, nästan i hotellklass, och sen gick vi allihop på promenad i byn. Trevligt!


Lite suddig bild, men här är efterrätten vi åt. Jordgubbstrifle:

Mycket enkelt, och väldigt gott! 



Av siggemckvack - 22 juli 2013 22:08

Min cykelkompis Sara är bortrest så jag fick klara mig själv på kvällens runda. Det gick ju det också även om det är roligare med sällskap. 


Så här röd och svettig var jag när jag kom hem:

 

Av siggemckvack - 22 juli 2013 22:05

På eftermiddagen undrade vi varför Svea var så gnällig plötsligt. Jag tänkte att hon kanske var hungrig och gav henne mat. Hon åt en hel burk som vanligt så aptiten var det inget fel på. Men hon gnällde fortfarande och gnuggade sig i ögonen trots att hon sovit för inte särskilt länge sen. Så jag tog tempen på henne och den visade på 39,4 grader. Stackars lillskruttan som har hög feber i den här värmen!

Av siggemckvack - 22 juli 2013 21:56

Ännu en underbart solig och varm dag som vi har tillbringat hemma vid poolen. Det är ju helt fantastiskt att bara vara hemma och kunna bada när man känner för det sådana här dagar. Ännu bättre nu när vi har en poolrobot som sköter städningen som annars var tidskrävande och svårt att få till, så poolen kändes aldrig helt ren och fin som den blir nu. Kanske är ni trötta på soliga poolbilder här hemmifrån, men det får ni helt enkelt stå ut med för jag har inte tröttnat på att ta sådana bilder. 

  

 

Sigge älskar att bada och simmar omkring med sina armpuffar som om han inte har gjort annat. Idag sov Svea en lång lur på eftermiddagen så Sigge och jag var i poolen länge, länge. Jag kunde till och med ligga i den stooora badringen och njuta en bra stund. Daniel var inte badsugen så han låg brevid poolen med fötterna i vattnet bara. Tre gånger har Sigge och jag badat idag, och Svea en gång. Hon gillar också att bada!

Av siggemckvack - 19 juli 2013 22:04

En himla bra grej som vi hittade innan vi åkte till Göteborg var att man kunde köpa Göteborg city card. Kortet gav fri entré till i princip alla turistställen i hela stan, såsom Liseberg, Universeum, Alfons Åbergs kulturhus, Maritiman, Naturhistoriska museet, Älvsborgs fästning mm. Dessutom fick man åka kollektivtrafik, åka med turistbuss a la hop-on-hop off, åka med Paddan, parkera på vissa parkeringsplatser, rabatt på vissa restauranger, samt en hel bunt med rabattkuponger giltiga i massor av affärer. 


Vi köpte City card för 48 h, och eftersom vi har ICA-kort fick vi 20% rabatt och betalade 916 kr. Nu har jag räknat ut vad alla saker vi gjorde skulle ha kostat oss utan City card, nämligen 2269 kr. Alltså sparade vi 1353 kr på att vi köpte city card! 


Ett verkligt bra tips till er som ska till Göteborg.

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards