Alla inlägg under juli 2013

Av siggemckvack - 19 juli 2013 21:22

Efter en god frukost på hotellet tog vi spårvagnen tre hållplatser till Universeum. Det var väl egentligen gångavstånd, men vi ville gärna prova att åka spårvagn, särskilt för Sigges skull. Han hade pratat om den där spårvagnen ända sen dagen innan.

På universeum kunde man titta på olika djur, många fiskar och andra vattendjur men även apor mm. Där fanns också olika avdelningar som handlade om tex rymden och kriminologi. Där fanns mycket fakta, men också många roliga stationer där man kunde pröva på olika saker. Vi sprang ikapp med en kackerlacka bland annat. Vi hade inte en chans. Jag red på en låtsashäst, typ som en sån där tjur som man blir avslängd ifrån. Många stationer handlade om att testa sin reaktionsförmåga. Sånt gillar jag. Uppe på taket fanns en dinosarieutställning, men den var en besvikelse. Efter att vi varit på utställningen i Halmstad kändes denna nästan lite oseriös. Innan vi kände oss färdiga gick vi ner i "källaren" där det fanns en lekavdelning.

Precis bredvid Universeum ligger Liseberg. Där började vi med att ladda batterierna med plättar. Sen följde flera timmar med karusellåkande för framför allt Sigges del. Daniel och jag turades om att åka med honom. Vi åkte Kaffekoppen, Farfars bilar, Kaninlandsbanan och till och med den lilla berg- och dalbanan Rabalder. Fast så här med facit i hand skulle kanske Rabalder ha kunnat vänta nåt år till. Sigge tyckte att den var lite otäck, men han blev inte ledsen. Farbror Pelle kom och hängde med oss ett par timmar, och spöade Daniel i alla möjliga dueller, såsom bollkastning och skjutning på ankor.

När kvällen kom var vi trötta hela gänget. Vi tog spårvagnen tillbaka till hotellet och gick direkt in i det stora köpcentrat Nordstan där vi hittade ett pastaställe där vi åt middag. På hotellet nattade vi barnen och sen turades vi om att ta varsin sväng till hotellets gym.

Nästa morgon laddade vi med ännu en rejäl frukost. Åtminstone vi vuxna, för Sigge hade ingen vidare aptit. Han åt mest apelsinklyftor. Svea smaskade i sig en hel del. Hennes favoriter var melon och äggröra. Sen packade vi ordning på vårt bagage och checkade ut. Tog en sväng in på Nordstan och köpte ett kilo räkor som jag och Daniel festade på här hemma i går kväll. Sen promenerade vi bort till bilen och ställde in våra väskor där, innan vi besökte museet Maritiman om består av några olika båtar som man kan gå ombort på, tex en ubåt och en fyrbåt. Det blev ett ganska kort besök för det var inte så roligt för barnen så de (och i förlägningen jag) blev rätt gnälliga. Sen åkte vi hem till Björkeberg. Även om det har varit en härlig vecka iväg, så var det skönt att komma hem.

Tänk så bra det har funkat med barnen hela veckan. De har varit så fina och glada, och funnit sig över allt. Första natten sov de väl sisådär, men i övrig har de sovit i princip mellan 20 och 08 varje natt. Sigge har gått själv nästan hela tiden. Vi hade ingen vagn med till honom så det var inte mycket att välja på. Nån stund ibland fick han sitta på Daniels axlar, men i övrigt gick han själv.

Av siggemckvack - 19 juli 2013 11:45

Efter Halmstad åkte vi vidare mot Göteborg. Där hade vi bokat in oss på Hotel First G som låg ovanpå tågstationen. Då menar jag verkligen ovanpå, för man såg ner på folk som skyndade till olika tåg och när jag använde gymet (gjorde jag faktiskt!) såg jag rakt ut på perrongen och kunde se tåg som kom och gick.

Det var ett jättefint och fräscht hotell med riktigt bra läge i staden. Vi hade bokat ett vanligt dubbelrum med spjälsäng i, så Sigge fick sova mellan oss.

Vi hade lite bekymmer innan vi kom till hotellet. Vi skulle hämta ut några "turistpass" på turistbyrån det första vi gjorde och det var inte helt lätt att hitta dit. Daniel som vanligen är en lugn förare han stressa upp sig ordentligt. Jag fick till sist hoppa ur bilen vid ett rödljus och ta en promenad bort till turistbyrån, medans de andra väntade i bilen. När vi hämtat passen skulle vi leta reda på en parkering som var gratis när man hade de här turistpassen, och det var inte heller lätt. Men till sist hittade vi dit iaf.

Vi tog lunch på ett ställe vid kajen. Räkor måste man ju äta när man är på västkusten. Sigge fick pannkakor, men eftersom han älskar räkor så tiggde han till sig en ansenlig mängd av mina räkor.

Efter att vi checkat in på hotellet och lämnat vår packning där så gick vi till Alfons Åbergs hus. Det är ett stort lekhus med olika miljöer uppbyggda efter Alfonsböckerna. När vi kom sa kassören "välkommen till Alfonskaoset" för tydligen hade det varit otroligt många där och lekt den dagen. Som tur var så kom vi rätt sent på eftermiddagen så folk troppade av så att vi fick lugn ända till stägning. Farbror Pelle kom dit en stund och höll oss sällskap innan han drog till jobbet. Alfonshuset var ett jättebra ställe tyckte jag, och barnen verkade hålla med båda två.

Därefter promenerade vi till där turistbåtarna "Paddan" avgår, och åkte på ett jättetrevlig guidad tur. Vi vuxna tyckte att det var intressant och Sigge njöt av att åka båt. Svea somnade i Daniels famn.

Framåt 6 på kvällen gick vi till farbror Pelles jobb på O'Learys och åt kvällsmat. Vi blev lite extra bortskämda gäster av Pelle, och Sigge blev bjuden på glass. Efter det gick vi till hotellet där barnen somnade gott, och sen även jag och Daniel.

Av siggemckvack - 16 juli 2013 21:41

De ville inte följa med i förra inlägget.

Av siggemckvack - 16 juli 2013 11:17

Nu har vi varit ett par dagar hos barnens faster Sofia, och Bilal, i Halmstad. Det har inte varit så jättefint väder så Tylösand får vänta till en annan gång. Istället har vi varit på Dinosaurie-utställning, shoppat lite, ätit glass, tittat på dansuppvisning på torget mm. Vi har blivit ytterst bortskämda med god mat och färska frukostfrallor tex, och allra mest bortskämd har Sigge blivit. Vi får säkert kämpigt med hans nya diva-later när vi kommer hem, hi hi.

[Bild]

Sigge gillade turkiskt te till frukost så vi fick med oss en stor påse hem.

Av siggemckvack - 14 juli 2013 14:57

De två senaste dagarna har vi bott hos barnens kusin Vincent med mor och far, utanför Hässleholm. Lika mysigt som vanligt. Vi har firat morbror Pelle som fyllde 25 år, först med fikakalas för en massa folk, och sen med grillfest bara närmaste familjen. Vi har också gått på stan, tittat in på ett naturmuseum typ, gått långpromenad och lekt med barnen bl.a

[Bild]

Nu vidare mot nya äventyr!

Av siggemckvack - 12 juli 2013 14:50

Det var länge sen han somnade i pappas famn på gräsklipparen, men igår hände det.

Av siggemckvack - 12 juli 2013 11:33

Igår eftermiddag åkte vi på en shoppingrunda. Det vi fick gjort blev oväntat bra! Vi har tidigare varit runt i varenda affär i stan för att hitta nya solsängar eftersom de gamla börjat gå sönder, men inte hittat några som passat oss rent utseendemässigt eller som passat plånboken. Men oj vilken tur vi hade när vi kom till Krauta igår och de stolar vi ville ha var nersatta med 50%. Självklart slog vi till.

Sen var vi även till XXL där jag köpte regnkläder till mig själv, och så köpte vi en megastor ryggsäck. Den har vi tänkt ha när vi reser till Thailand i vinter. För med två barn, en vagn, handbagage och tre stora väskor är det nog smart att kunna bära lite på ryggen.

Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.