Alla inlägg den 7 augusti 2013

Av siggemckvack - 7 augusti 2013 21:06

Sigge bad att vi skulle gå på promenad efter maten ikväll. Vem kan motstå det?

 


Idag när jag hämtade Sigge och Alma så pratade jag lite extra med personalen för de hade så lugnt. De berättade att de tyckte att det hade hänt så mycket med Sigge över sommaren. Han pratade och babblade och tog för sig på ett helt annat sätt. Han har också lekt väldigt bra med andra barn, framför allt en tjej i hans ålder. När jag kom så lekte de mamma och pappa. Han är ju ganska försiktigt lagd, så han har inte tagit så mycket utrymme på förskolan förut. Hoppas att det håller i sig, och inte bara beror på att det är lugnare med färre barn på förskolan nu innan det drar igång på riktigt. 

Av siggemckvack - 7 augusti 2013 20:45

I går var vi på 10-månaderskontroll på BVC. En läkare tittade på henne och han hade inget att anmärka på. Svea var inte så nöjd med undersökningen utan skrek för full hals. Hon brukar ju inte vara så känslig annars, så det var ovant. De aktuella måtten är 9395 g och 71,5 cm.

 

Det har hänt en del i Sveas utveckling senaste dagarna egentligen. Hon har börjat stå utan att hålla sig i tex. Hon står stadigt ganska långa stunder. I måndags såg jag att hon försökte resa sig utan att hålla sig i något, det var nära att det gick men hon klarade det inte riktigt än. Jag har lyckats lura henne att ta ett par steg från exempelvis soffbordet till mig. 


En lite tråkigare utveckling är att hon har gått och blivit mammig. Jag får helst inte försvinna utom synhåll ens här hemma, vilket ju är ganska besvärligt när man försöker få någonting gjort. Fast mammigheten verkar vara lite selektiv, för igår när vi var på tisdagsträff brydde hon sig inte om mig utan drog iväg och utforskade hela nedervåningen. Då var det jag som fick jaga henne istället eftersom de fanns smålego mm att stoppa i munnen. 


Hon äter verkligen allt. Det enda som hon inte har verkat gilla är havregrynsgröt och naturell yoghurt. Vi försöker att ge henne samma mat som vi äter så mycket det går, men det blir en del burkmat också. Ikväll fick hon kokt potatis och korv, och några skedar stuvad spenat innan jag kom på att barn under ett år inte ska äta spenat. 


Sen är hon lite rolig och gör skojiga miner. Exempelvis så flörtar hon och kniper ihop ögonen, eller så kör hon med tungspetsen fram och tillbaka utanför munnen. 


Hon känner igen sitt namn och reagerar när man säger det till henne. Jag tror hon vet vad nej, aja baja och app app app betyder, men hon stuntar i det och hytter istället lite med fingret när jag säger det. Hon vet att man ska säga tack, tack när man får en majskrok för då säger hon något som liknar det. 

 

Ja det finns tusen saker till att berätta om vår lillasyster, men nu  får det räcka för ikväll.


Av siggemckvack - 7 augusti 2013 14:26

Idag följde Sigges kompis Alma (eller Amla som Sigge säger) med hem från förskolan. Första gången vi tar hem en kompis såhär eftersom det är knöligt med bilbarnstolar. Väldigt roligt och spännande tycker de båda två. Just nu leker de doktor på övervåningen.

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards