Alla inlägg under augusti 2014

Av siggemckvack - 11 augusti 2014 13:00

Bjuder på lite skönsång och dans från mig och Svea:


  Sådär gick hon klädd halva lördagen. Axelbanden ville bara åka ner så Svea blev irriterad och drog ner dem. Långkjol med bar överkropp blev det istället, hi hi.

Av siggemckvack - 10 augusti 2014 20:23

Vi kände oss inte färdiga med husvagnslivet för i år, trots att jag har börjat jobba och Daniel börjar på måndag, så i fredags eftermiddag drog vi iväg till Vadstena över helgen. Det ligger ca 40 minuter hemifrån, det är lagom över en helg.


På campingen finns en trevlig strand där man kan bada i Vättern. Vi var faktiskt inte så väldigt badsugna, så vi plaskade mest i kanten. 

 

Det fanns minst tre olika små lekplatser på campingen. Vi bodde riktigt nära en av dem så dit kunde åtminstone Sigge gå själv. Svea vågar vi inte släppa iväg själv ens en sån liten bit, för hon har noll koll och bryr sig inte så mycket om att hålla koll på oss. 



  Vi hängde på campingen hela helgen och tog det lugnt, läste, hoppade studsmatta, var i lekparken mm. Farfar kom och hälsade på en lång stund, fikade och lekte med barnen. Sigge har fått låna en springcykel av grannen så den har han cyklat runt på hela helgen i världens fart. Vi har börjat träna lite att cykla utan stödhjul men det är lite svårt på grusvägen utanför oss. Springcykeln tyckte Sigge var mycket roligare för det går fortare och han blir mer självständig med den. Förhoppningsvis går det sen lättare att lära sig cykla på vanlig cykel.

 

Daniel fyndade ett smart partytält i fredags, som vi valde att ta med istället för förtältet. Egentligen tycker jag att förtältet är väldigt viktigt för att det ska bli "på riktigt", men det är ändå lite bök med att sätta upp och ta ner och det orkade vi inte med för två dagar. Partytältet låg i en väska, ungefär som resesängar till barn brukar göra, och man fällde upp det genom att dra ut det som ett stort parasoll, eller faktiskt som en resesäng när jag tänker efter, fast uppåt istället för neråt. Det var inte några lösa stänger eller pinnar över huvud taget, förutom krokarna att förankra tältet i marken med. Det funkade riktigt bra, och blev helt okej mysigt. Fast det hänger ju mer på att vädret är bra när man bara har ett tak. Frånsett lite regn i lördags kväll så hade vi fint väder. På kvällen gör det inte så mycket att kura ihop sig i husvagnen och lyssna på regnet som smattrar mot taket.

 

Av siggemckvack - 8 augusti 2014 07:46

Efter jobbet igår åkte vi till Skänninge för att gå på den stora marknaden som är där ett par dagar varje år. Det var inte alls särskilt trångt, vilket var skönt för oss men knallarna var inte nöjda såklart. Vi pratade med en som sa att det var det sämsta året på de 30 år han stått där. Vi gjorde inga inköp förutom lite kvällsmat. Barnen ville ha korv med bröd och vi vuxna åt langos. Fast vi fick allt dela med oss till barnen också.

Det fanns ett tivoli i anslutning till marknaden och där fick barnen åka en liten bil som går på räls. Det var första gången Svea åkte karusell och jag hade väl tänkt mig typ några små tekoppar eller nåt som jag kunde ha åkt med henne, men det fanns inte så hon fick åka med Sigge. De första två varven skrattade hon och vinkade, nästa två gallskrek hon argt, och de två sista satt hon buttert accepterande. Sigge log och skrattade hela tiden iaf. Sen åkte han radiobil också.


 

[Bild]

Av siggemckvack - 6 augusti 2014 16:45

Nu när vi haft varm och skönt i poolen har barnens slumrande thailandstakter vaknat igen. De har blivit modigare och modigare för varje gång.

 

Båda flyter och simmar själva omkring i poolen (ja, vi är också där i såklart), klättrar upp för stegen och hoppar ner i poolen igen från kanten. Sigge har velat att man ska ta emot honom, men här om dagen började han hoppa helt själv. Svea hoppar också, och henne har man minsann inte fått ta emot. Hon kan själv. Hon hoppar, kommer ner under vattnet, kommer upp igen, blinkar lite förvånat vattnet ur ögonen, och så simmar hon bort till stegen och gör om det igen. 


Jag försökte fånga det på bild, men självklart slutade de hoppa när jag gick efter kameran. På slutet av den här filmsnutten hoppar båda från stegen iaf, även om det är från poolkanten de brukar hoppa. Daniel syns inte i bild, men han är också i vattnet så ingen behöver vara orolig, hi hi.


 

Sigge · Svea
Av siggemckvack - 6 augusti 2014 11:30

I lördags gifte sig våra vänner Filip och Caroline, och vi hade nöjet att få vara med. 

 

Daniel lämnade barnen hos farfar där de sov över till söndagen. De åkte till farfar genast efter frukosten så att jag skulle få baka i lugn och ro. Jag hade nämligen lovat att baka minicupcakes som dessert till alla bröllopsgäster. ca 70 cupcakes blev det, och det tog sin tid. Jag hann bli liite stressad innan jag var klar, men vi hann allt vi skulle.

 

Det var jättefint i kyrkan, och brudparets döttrar var ursöta brudnäbbar. Jag tror jag har gått och blivit blödig på sista tiden för tårarna var inte långt borta där en stund.

 

 

Sen blev det middag, fest och dans till långt in på natten. Det är inte ofta man kommer hem kl 3 på natten nu för tiden, så det måste vara ett säkert tecken på en bra fest.

 

Tack Caroline och Filip för en riktigt rolig, stämningsfylld och solig dag!

Av siggemckvack - 5 augusti 2014 21:45

Jag bläddrade i katalogen från Ellos. Svea pekade på en av modellerna och sa "mamma". 


En kvart senare läste jag Bockarna Bruse för barnen. Svea pekar på trollet och säger "pappa". Sigge och jag skrattade ihjäl oss.

 


Men även Sigge var ju inne på ett liknande spår när han var liten. Det här är taget ur bloggen i maj 2012:

 






Av siggemckvack - 5 augusti 2014 20:28

Nu är vardagen igång för min del, eller nästan i alla fall. Daniel och barnen är lediga även denna vecka så jag slipper ju iaf passa lämnings- och hämtningstider på Sigges och Sveas förskolor. Jag jobbar nu min näst sista vecka på förskola. Om knappa två veckor kommer min vardag att se helt annorlunda ut. Annorlunda på ett bra sätt tror och hoppas jag. 


Sedan vi kom hem från London har vi mest varit hemma. Vi har varit på ett jättefint bröllop, badat i poolen, haft grillkväll med kompisar, läst böcker, jag har gått långpromenader med Sara mm.


Här är lite blandade bilder, bla på tokSvea som gått med mössa på sig i hettan. Jag som övat på att snajda till en snygg festfrisyr. Sigge spelar gärna Toca Tailor på min telefon. Där gör han egna, färgglada kreationer och så fotar han dem så att jag har mobilen full med bilder på tecknade djur i tokiga kläder.

 



Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards