Alla inlägg under november 2014

Av siggemckvack - 22 november 2014 20:58

Hej på er. Nu har jag fått bannor från flera håll för att jag varit så dålig på att blogga senaste tiden. Ska försöka skärpa till mig, men det är ju så mycket man vill hinna jämt. 


Idag sov vi i alla fall ut ordentligt och åt god frukost bestående av resterna från gårdagens plockmat - räkor, baguette, salami, ägghalvor, brieost mm. Sen åkte vi in till stan. Där är man ju inte så ofta nu för tiden, för det blir att man åker till Tornby (stora handelsområdet i utkanten av staden) istället. Det var riktigt mysigt att strosa runt där, och solen tittade fram för första gången i november tror jag. Vi var i stan för att lämna några julklappar till Erikshjälpen, en hjälporganisation som samlar in julklappar att ge till barn som annars inte skulle få några klappar, tex ensamkommande flyktingbarn, eller barn i fattiga familjer. Sigge hade fått välja ut ett par av sina leksaker som han kunde tänka sig att skiljas ifrån, och som var fräscha, och så tog vi en av Sveas leksaker som hon har växt ifrån. 


Sen gjorde vi några ärenden bla på Apoteket, och köpte en ny fleecefodrad regnjacka till Sigge eftersom hans gamla gick sönder i veckan. Vi fortsatte till min kompis Saras pysselbutik Medmera, där jag köpte metallic sprayfärg, och sen åkte vi till Maxi och handlade. 


När vi kom hem drog jag genast igån mitt pysselprojekt som innefattar den sprayfärg som jag köpte. Jag ska piffa till en vanlig tråkig elljusstake till Sigge genom att spraya den med metallic kopparfärg och sedan fästa några sprayade dinosaurier på den. Tyvärr fäste inte färgen så bra som jag hoppats, så jag ska slipa upp ytan lite i morgon och göra ett nytt försök.

 

Sigge längtar så mycket till julen nu. Han frågar dagligen om det inte är jul/lucia/dags att öppna advenskalendern än. Idag kunde han inte hålla sig ifrån tomtedräkten längre. Jag har en känsla av att den kommer att vara välanvänd när det är dags att lussa.


Farfar kom och underhöll barnen medan jag och Daniel skruvade ihop en säng som vi köpt på Blocket förra helgen. Vi hade en våningsäng i gästrummet tidigare, men nu har vi bytt ut den mot en vanlig säng med ännu en säng under som man drar ut. Farfar stannade och åt god creolsk gryta med oss. Så här ser sängen ut: 

Nu ska bara sänglampa upp och någon tavla.


Nu ska jag gå ner till Daniel och äta lördagsgodis och se första avsnittet i säsong 6 av Sons of anarchy. 

Av siggemckvack - 9 november 2014 13:55

Daniel syr! Han är en snäll pappa som överskrider sin bekvämlighetszon för att göra Sigge glad.

Av siggemckvack - 9 november 2014 00:13

Idag, eller igår då för klockan har passerar midnatt, fyller farfar år. Vi var där och grattade och blev bjudna på lunch. Barnen fick pannkakor och vi andra åt köttgryta. Sigge åt fyra pannkakor och Svea drygt tre, så de blev nog ordentligt mätta.

Ikväll har min kompis Sandra varit här. Vi har ätit fisksoppa, gått en långpromenad och tittat på en spännande film. Mys!

Av siggemckvack - 7 november 2014 19:09

Av siggemckvack - 2 november 2014 14:16

Sigge är inne på pussel nr 5. Han är väldigt fokuserad. Pusslen har mellan 20-50 bitar. 20-bitarspusslen är lite väl enkla och de med 50 bitar kräver stor koncentration och lite peppning ifrån mig.

Av siggemckvack - 1 november 2014 20:58

I fredags åkte Svea och jag för att hämta Sigge på förskolan redan efter lunch. Tydligen kom vi för tidigt. Sigge blev väldigt besviken att han inte hann vara med på Sagofen som just skulle börja. Varje fredag efter lunch kommer Sagofen (en i personalen som klätt ut sig) och läser/berättar en saga. De sitter på en särskild filt och har lite ljuslyktor mm för att få mysig stämning. Som tur är fick vi stanna kvar och vara med. Jättemysigt med fina barn och sagan om Petter och hans fyra getter berättad som flanosaga.

Sen skjutsade vi Sigge till Daniels jobb där han fick vara med på eftermiddagen och byta ut ögonduschar i polisbilarna, fika och kolla hur det ser ut i arresten. Innan Svea och jag åkte hem igen åkte de lite sparkcykel och provsatt en polisbuss.

Av siggemckvack - 1 november 2014 18:41

De senaste två veckorna har jag varit sjuk. Inget allvarligt, bara en väldigt långdragen förkylning med bl.a feber, ögoninflammation, bihåleinflammation, extrem rethosta mm. Två veckor har jag varit hemma från jobbet! Ja, du läste rätt, TVÅ veckor. Så länge har jag aldrig varit sjuk förut. Nu på slutet har Svea varit hemma med mig. Hon har haft dålig aptit, men i övrigt varit som vanligt. Så nu är vi lagom uttråkade och understimulerade. Tyvärr känner jag mig inte helt bra än i alla fall. Det är väl bara att stå ut och hoppas att det är på sluttampen. Pust!

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards