Alla inlägg under december 2014

Av siggemckvack - 12 december 2014 15:33

I morse var det luciatåg på Sigges förskola. Kl 06:45 var hela familjen inklusive mormor på plats tillsammans med omkring 90 andra barn, pappor, bebisar, mammor och mor- och farföräldrar. Sigge som brukar bli så blyg i sådana situationer skötte sig exemplariskt. Han börjar bli stor nu vår kille. Han sjöng och var med hela tiden. Sen blev det frukost med skinksmörgås och lussebullar och pepparkakor.

Det var trist att bryta upp för att åka och jobba när vi hade så mysigt.

Ikväll ska jag på mammaträff med fyra kompisar. Barnen får stanna hemma med pappa och mormor så att jag och de andra mammorna kan äta, babbla, fika och julpyssla obehindrat. Ska bli så roligt.

Av siggemckvack - 8 december 2014 20:46

De här finingarna har jag på jobbet.

Av siggemckvack - 7 december 2014 21:24

Vilken härlig helg vi haft. Alldeles för kort som vanligt, fast vi förlängde den med lite VAB i fredags. I lördags förmiddag tog Sigge sparkcykeln och mig med sig upp till sin kompis Alma, aka våra grannar. Ungarna lekte och jag och Almas mamma fikade och pratade. Väldigt mysigt. Så spännande att höra om deras omvälvande framtidsplaner, då de jobbar mot att kunna åka till Thailand och bo på Koh Lanta på obestämd tid. Verkligen modigt av dem att våga satsa på sin dröm. Jag blev SÅÅ sugen på att resa till Thailand av allt Thailandsprat, men jag nöjer mig med en månad eller tre. Ha ha!


På vägen hem tog vi en extra sväng med sparkcykeln (eller Sigge tog sparkcykeln och jag skulle springa tyckte han) ut på asfaltsvägen där det rullar lite lättare än på grusvägen.


 


Svea fick vara hemma med pappa och sin snoriga näsa.

 


Efter lunch åkte Sigge och Daniel och handlade, och jag började skruva ihop den IKEA-möbel som vi ska ha i badrummet istället för skötbordet som jag skänkt bort. Hade jag vetat hur mycket tid det skulle ta att skruva ihop fyra lådor hade jag nog valt hyllplan och skåpsdörrar istället! Trodde aldrig jag skulle bli klar, trots att Daniel hjälpte till när han kom hem. Men till sist blev vi klara och nu sitter även handtagen uppe. Nu fattas bara bänkskiva, och det var inte det lättaste att ordna. Vi ska ju bara ha en liten snutt, men man måste köpa hela längder av bänkskiva vilket ju blir jättedyrt om man bara ska använda en liten bit. Efter mycket om och med har vi köpt en billig bänkskiva på Blocket som vi ska få hjälp att såga till i morgon. Den kommer bli randig på "fel" håll, men vi får väl säga att det är en särskild inredningsdetalj som vi lagt mycket möda på. På bilden ligger ett gammalt hyllplan som bänkskiva.

 


När vi var klara var det kväll, så det tog ett tag att skruva!


Idag har vi inte gjort nåt särskilt direkt, förutom att vi varit på julbord på Sörgårdens Gästgifveri. Bästa julbordet och bästa stället alltså. Det var vi hela familjen, farfar Leif och ett kompispar med sina två små barn. Det gick så himla bra och barnen skötte sig fantastiskt alla fyra. Sigge slevade i sig mat, och åt konstiga saker som rökt torsk och paté utan att blinka. Det fanns ett väldigt generöst godis- och dessertbord, och det uppskattades ju såklart. Svea tröttnade snabbast på att äta, men satt snällt med vid bordet ändå. Vi hade packat med oss iPaden, just för att vi tänkte att julbord ju tar väldigt lång tid att äta sig igenom, och den kom väl till pass. 


Jag skulle försöka ta kort på min fina uppklädda familj, men de var inte intresserade så bilderna blev inte så bra.

 


I morgon ska barnen få åka till förskolan, och jag ska till kontoret. Ska bli riktigt roligt att komma dit, för jag har inte varit där sedan förra måndagen.


VAB

Av siggemckvack - 5 december 2014 21:08

Sveas näsa rinner konstant och Sigge väckte oss tidigt, tidigt i morse med sin hosta. Så jag stannade hemma med barnen idag. Väldigt mysigt nu när jag varit borta i veckan. Dessutom har jag själv haft ont i halsen idag, och så är jag inne på fjärde dagen med migrän. Så det passade mig ganska bra att vara den som stannade hemma med barnen.

Vi har pysslat med lite allt möjligt idag. Ritat, pärlat, tittat på Pettson och Findus, städat kylskåpet, tvättat och vilat.

Sigge satte sig på en stol i Sveas rum och lyssnade på en cd-saga. Hans egen cd-spelare funkar tyvärr inte längre.

Av siggemckvack - 2 december 2014 20:37

Det tar på krafterna att vara iväg på kurs. När vi (jag och kollegan Victoria) kom fram till Centralstationen i Stockholm var det bara 5-10 minuters promenad till kurslokalen, och kursen drog igång direkt. 7 timmar senare var vi fullproppade med information om budgetpropositioner, regleringsbrev och anslag vs bidrag mm. Vi gick till vårt hotell som av en slump låg 3 minuter från kurslokalen. Smidigt. Här bor jag:

Utsikt rätt in i skoaffären. Vi bor väldigt centralt mitt emellan Sergels torg och Hötorget.

Sen blev det en sväng på stan, men vi kände oss för trötta för att vara riktigt shoppingsugna så vi kikade mest runt. Vi åt varsin köttbit på en restaurang som jag glömt namnet på, men gott var det.

Nu slappar jag på rummet. Lite eländig då jag fått både migrän och halsont under eftermiddagen. Ska nog sova tidigt idag.

Av siggemckvack - 2 december 2014 07:16

ska till huvudstaden på kurs i tre dagar. Då får man gå upp i ottan. 05.15 ringde klockan.

Av siggemckvack - 1 december 2014 21:51

här är receptet på en riktig jultradition i min familj. Tyvärr har jag ingen bild på den färdiga kakan, men ville tipsa om den ändå nu när det är saffranstider. Servera med jordgubbssylt och lättvispad grädde. Så gott!

Av siggemckvack - 1 december 2014 09:30

I fredags kom en kille på jobbet och gav mig en chokladask som tack för att jag "räddat" honom ur en jobbig situation som innefattade migrationsverket, ett förnyat uppehållstillstånd som inte hunnit nå fram, och ett flyg som snart skulle gå från Sydkorea.

 


Tänk så glad jag blev!

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
31
<<< December 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards