Alla inlägg under mars 2015

Av siggemckvack - 11 mars 2015 07:35

Klockan är 7, det är 5 grader ute och jag är på väg till jobbet. Se så fint det är!

Av siggemckvack - 7 mars 2015 15:16

I onsdags kväll började Sigge kräkas, så jag stannade hemma med honom och Svea i torsdags och fredags. Redan på torsdagen blev jag sjuk själv också, fast med förkylning, feber och migrän. Så det var två ganska långa och eländiga dagar.

Idag kände åtminstone jag att vi var tvungna att hitta på nåt om vi inte skulle börja klättra på väggarna. Vi åkte till Flygvapenmuseet och tittade på gamla och nyare flygplan. De har en rolig avdelning med prova-på saker där vi lekte länge. Där kunde man bygga lego, leka med en luftström, para ihop motorljud med rätt flygplan, designa egna flygplan på en skärm och mycket mer. Vi vuxna uppskattade även miljöerna som var uppbyggda och inredda som på 50- 60- 70- och 80-talet. Man kände igen detaljer från när man växte upp och från mor- och farföräldrar.


Barnens olika personligheter märks tydligt ibland. Nu när vi var hemma torsdag och fredag så sa Sigge väldigt glatt "då får vi vara hemma i FYRA dagar!" Och när vi skulle till Flygvapenmuseet ville han först inte åka utan tyckte vi skulle vara hemma. Svea började däremot längta till förskolan och Ines (en kompis på förskolan) redan på fredagen, och när vi sa att vi skulle åka och titta på flygplan så sprang hon ut i hallen och tänkte ta på sig skorna fast hon bara hade trosor på sig.

Av siggemckvack - 5 mars 2015 20:43

Nu i veckan började Maxi i Linköping med näthandel. Man går alltså in på deras hemsida och väljer vad man vill handla, och sen väljer man om man vill hämta varorna på Maxi (utan extra kostnad) eller få dem hemkörda mot en avgift (99/169kr, tror det beror på vilken tid) .

Vi testade tjänsten, och jag beställde varorna i går kväll. Daniel svängde förbi och hämtade de färdigpackade kassarna efter jobbet idag. Himla smidigt! Vi kommer nog använda detta fler gånger. Utbudet var förstås inte lika stort som i butiken, men ändå riktigt stort och det fanns flera märken att välja mellan på varje vara.

Vi fick två knippor tulpaner på köpet när vi testade tjänsten. Trevligt.

Av siggemckvack - 5 mars 2015 19:00

Om tre veckor ska jag iväg på semester, utan familjen. Jag blev oförhappandes medbjuden på en häftig skoterresa-semester som mamma brukar åka på med sina jobbarkompisar. Det ska bli så spännande och häftigt! Jag ska ta tåget till Arlanda och flyga till Skellefteå. Sen åker vi bil ganska långt till en stuga i något som heter Mellanström. Där ska vi vara i två nätter och åka skoter, fiska, laga mat ute över eld mm. Sen åker vi skoter vidare till en stugby i något som heter något ovanligt som jag glömt, men det lät som en nysning. Där ska vi också vara i två nätter. 


Jag ser verkligen fram emot det. Jag är ingen snötjej, men det här känns som en häftig upplevelse att få se storslagen natur. Jag som aldrig varit norr om Åre/Östersund. 

   


Av siggemckvack - 4 mars 2015 20:41

Idag är en stor dag - Sveas första dag som blöjfri på förskolan! I stort sett iaf, hon fick ha blöja på sig när de var ute. 


I går när vi var hemma på förskolornas studiedag fick hon ha trosor på sig här hemma, och det gick bra på morgonen. När vi skulle gå över till grannarna och leka en stund funderade jag på om vi skulle sätta på blöja. Det hade ju varit pinsamt om hon hade kissat på grannarnas matta! Men Svea ville inte ha blöja, och då tänkte jag att då försöker vi väl. Det gick också bra. På eftermiddagen skulle vi till biblioteket och apoteket, vilket innebär en stund i bilen och inte självklar tillgång till toalett. Jag kände mig lite vild och galen (ha ha) så vi åkte iväg utan blöja, men med skötväska med extrakläder. Även denna utflykt fungerade finemang. 


Så idag lämnade vi Svea på förskolan utan blöja! Och det hade gått så bra. Hon hade samma trosor på sig när vi hämtade som när vi lämnade, och det måste ju ses som ett gott tecken. 

 


Tänk, snart har vi inga blöjbarn längre. Det är över fem år sedan vi inte behövde tänka på blöjbyten och -inköp.


Av siggemckvack - 1 mars 2015 20:54

Så härlig helg vi haft! Vi slutade tidigare i fredags och åkte upp till Stockholm och Stadsgården, där vi åkte en 22-timmars kryssning med Birka. Vi mötte upp mamma, Bertil, Philip, Frida och Sigrid på terminalen. På kvällen åt vi trerätters middag med Lappländskt tema. Renkött, svamp, hjortron och sådär. Sen satt vi och lyssnade på musik och Sigge fick prova att spela "enarmad bandit". Han vann faktiskt lite, så han fick handla en liten godisgrej för vinsten. Så stolt han var. När båda barnen hade somnat i knät på oss gick vi till hytten och sov. Nästa dag åt vi god frukost och sen badade vi, åt glass, Sigge var med på skattjakt, vi pysslade på barnavdelningen, kollade tax-freen och umgicks med de andra. Jättemysigt!

Sigge hade med sig sin plånbok på båten och hittade Lego som han ville köpa (vem är förvånad?). Så idag har han återigen byggt och byggt... Och så har han kollat på Frost. Svea hon sjunger mycket. Blinka lilla stjärna, Bä bä vita lamm och Lille ko. Daniel har kollat skidorna på tv och gjort långkok, och jag har varit till Maxi, bakat kikärtsbröd och gått promenad med Sara. En lugn skön dag! I morgon är det jobb igen, men sen är jag och barnen lediga på tisdag då det är studiedag på förskolorna.

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards