Alla inlägg under mars 2015

Av siggemckvack - 31 mars 2015 20:55

Måste ju berätta om min resa till Norrland och Arjeplogs kommun. Jag började morgonen med att skjutsa runt ungarna till förskola respektive farfar, och så fick farfar och Sigge skjutsa mig till tåget som gick kl 10. På Arlanda mötte jag upp mamma och hennes kollega Hans, och så flög vi till Skellefteå. Där stod en bil och väntade på oss så vi körde via Arvidsjaur till en liten by som heter Mellanström. Det tog ca 3 timmar. Roger heter han som har ordnat och organiserat hela resan (proffs i logistik har det visat sig), och det var till hans stuga i Mellanström vi kom. Roger och hans vän var redan i stugan och eldade, skottade och förberedde. Det var ca 10 minusgrader och massor med snö. Lite skillnad från vårvädret jag vaknade till hemma i Björkeberg samma morgon. Vi blev bjudna att sitta i en grillkåta på tomten, och där inne grillade Roger röding som vi åt med skivad potatis på hårt tunnbröd (ljusingsbröd tror jag de kallade det). Mums så gott och mysigt!

 

Senare på kvällen anslöt två killar från Orsa, som kört ca 70 mil för att komma till Mellanström. 


Nästa morgon åt vi frukost och sen var förberedelserna i full gång. Jag var kanske inte till så värst mycket hjälp, för jag har aldrig förberett sju stycken snöskotrar och packat för en massa friluftsliv förut. Jag langade ut väskor och försökte klä mig bra och varmt i flera lager. Sen var det dags att åka. Jag, som aldrig har kört snöskoter förut, fick en snabb instruktion. Ungefär - här gasar du, här sitter bromsen och här är nödstoppet. Sen drog vi iväg och körde ca 12 mil! Bland det första jag fick göra var att köra över en riktigt smal liten bro. Sen körde vi över många sjöar, i skog och korsade vägar. Vilken fantastisk natur vi fick se!

 

Vi stannade på ett par ställen för en snabb fika, en längre stund för lunch som Roger lagade på Muurikka, en gång för att tanka och hämta upp Rogers vuxna son, och flera gånger för att vänta in varandra. Min stackars gastumme värkte ordentligt när vi flera timmar senare kom fram till resans mål - Vounatjviken. 


Vounatjviken är en liten stugby som ligger i väglöst land. Enda sättet att ta sig dit är med skoter eller båt, beroende på årstid. Det är en familj i tre generationer som driver stugbyn och den fina restaurangen. Vi hade en av de större stugorna där vi fick plats alla 8. 


De två följande dagarna gjorde vi utflykter på några få mil med skotrarna. Första dagen var det dimmigt, kallt och snöade, medan nästa dag var underbar med solsken och blå himmel. Vi stannade på en noga utvald sjö där killarna borrade upp hål i den tjocka isen så att vi kunde fiska. Vi satt på skotrarna brevid vårt hål och väntade på napp. Alla fick upp minst en fisk var på de två dagarna, men ett par var lite mer proffsiga och fick upp flera stycken. Mest rödingar, även om några lakar också nappade. 


Vid lunchtid gjorde Roger upp eld och lagade mat på Muurikkan igen. Vi åt bla ugnspannkaka med fläsk, pyttipanna på potatis, korv och fläsk (fläsket var synnerligen välsmakande och snyggt, eftersom det var jag som tärnat det), och ciabatta fylld med renkött och grönsaker. Tänk vad gott det smakar att äta ute i friska luften. 

 

Den andra dagen, när det var så fint väder, struntade jag i att fiska mer efter lunch. Jag låg på ett renskinn i solen och njöt av lugnet och värmen. Mössa, vantar och jacka var överflödiga så de åkte av och solbrillorna på. Och så babblade jag med de andra i sällskapet. 


På eftermiddagarna när vi kom tillbaka till stugan satt vi i underställen och spelade kort bla. Jag lärde mig Plump (jag spelar så sällan kort att jag faktiskt inte kunde det spelet till de andras förvåning), och vann nästan en gång. Missade förstaplatsen med en poäng. Men jag vann ju damklassen i alla fall (jag var enda tjejen som var med och spelade, hi hi).  En kväll var det musiktävling då vi var uppdelade i två lag och skulle gissa artisterna till de låtar som en av oss spelade upp från telefonen. En av kvällarna hade vi hyrt bastun. Mamma och jag tog första timmen så fick grabbarna ta den andra. När vi var påväg tillbaka till stugan mötte vi ett par av dem endast iförda handduk runt midjan. Inte ens stövlar hade de på sig i snön! Burr... 


Två kvällar åt vi mat på restaurangen. Första gången åt jag renbiff med murkelsås, och så creme brulée till efterrätt. Andra dagen tog jag krustader med laxröra till förrätt och så rödingplanka på det. Riktigt fin mat fick vi!

 

Sista dagen var bara en enda lång hemresa. Uppstigning kl 6 (vilket eg var 5 eftersom vi hade flyttat fram klockan på natten), ihoppackning, stugstädning och frukostätning. Sedan en timme med skoter, en dryg timme med lastbil (!) och så lite lunch, snöskottning mm i stugan i Mellanström. Bil 3 timmar tillbaka till Skellefteå, flyg till Arlanda, tåg till Linköping och så gå till bilen, som Daniel ställt i stan tidigare på dagen, och köra hem. Jag kom hem vid 23.30 på söndagsnatten. 


Supernöjd med min resa är jag. En riktig upplevelse, med många nya erfarenheter (allt från skoterkörning till fiske och Plump) och nya trevliga bekanskaper. 


Av siggemckvack - 31 mars 2015 20:50

Efter ett och ett halvt år har vår fisk Josef gått hädan. Detta skedde när jag var bortrest, så Daniel och barnen ordnade begravningsceremoni. Jag fick ett sms där det stod att Josef nu är i himlen (via reningsverket). En ny kampfiskhane hade de införskaffat också, och Sigge hade givit den namnet Elisabeth. 

 


Hen verkar ha gjort sig hemmastadd i vårt lilla akvarium.

Av siggemckvack - 24 mars 2015 21:02

I morgon bär det av med tåg, flyg och bil upp till norra delarna av landet. Det ska bli väldigt roligt och spännande att åka på den här resan. Tror ni jag kommer kunna köra skoter? Fast kan mamma kan väl jag. Eller?

Medan jag är borta och roar mig i fem dagar får Daniel vara hemma och sköta hus och hem, inklusive vattkoppssjuk Sigge och frisk Svea. Hmm, olika falla livets lotter, eller hur är det man brukar säga?

I morgon ska Daniel få lämna hemmets vrå i alla fall, för han ska till Göteborg på jobbmöte. Tur vi har farfar som kan rycka in när det kör ihop sig!

Av siggemckvack - 23 mars 2015 11:00

Vi har sått prydnadsgräs, som förhoppningsvis kommer bli frodigt och fint lagom till påsk. 

   

Av siggemckvack - 22 mars 2015 22:02

Vi har haft en lugn helg. I går förmiddag åkte jag och Sara på barnloppis en sväng. Jag hittade inte så värst mycket, men ett regnställ till Svea, två cd-skivor med barnlåtar och varsin mössa till Sigge och Svea köpte jag. Mössorna var det en av försäljarna som hade sytt, och sålde nya. Jättefina var de, och barnen behövde fräscha vårmössor som passar till deras fina vårjackor. 


När jag kommit hem igen, åkte vi hela familjen för att göra ärenden på IKANO-huset. Vi hade flera presenter att inhandla bl a. På Intersport hittade vi stövlar för 149 kr paret. Ett riktigt klipp, och barnen fick varsitt par. Tänk vad stora fötter barnen börjar få. Sveas stövlar har storlek 26 och Sigges 29! Då är det iofs ordentligt med växtmån.


 

När vi stod inne på apoteket såg jag att Sigge hade några prickar i pannan. Tanken på vattkoppor slog mig, men nej det såg mer ut som myggbett eller nåt (fast det finns väl inga mygg nu?). 


I morse när vi vaknade insåg vi att det nog var fråga om vattkoppor i alla fall, för nu hade han prickar både här och där. Inga såg vätskefyllda ut så lite undrade vi ändå. Den sista tveksamheten försvann när jag på Facebook såg att två av Sigges förskolekompisar också fått vattkoppor i helgen. Så om ett par tre veckor är det väl Sveas tur.


Än så länge har Sigge ganska begränsat med koppor och lider inte så mycket av klådan. Han somnade utan problem, precis som vanligt ikväll. Vi håller tummarna att det inte blir värre. Han är ganska nöjd över att ha fått vattkoppor faktiskt. 


Sigges vattkoppor gjorde att vi fick planera om hela veckan. Eftersom jag reser bort på onsdag till och med söndag, så var det lite att fundera på hur vi ska lösa det. Barnen hade fått lov att vara på förskolan fast jag skulle ha semester, men nu går ju inte det och Daniel kan inte vabba om jag har semester. Så nu har han fått ta semester torsdag-fredag, och på onsdag ska farfar rycka in eftersom Daniel ska till Göteborg. Då borde väl jag vabba måndag-tisdag kan tyckas? Men vi har ett bokslut som närmar sig på jobbet, och jag ska ju vara borta tre dagar ändå, så jag känner inte att det passar så bra. Så Daniel vabbar. På lördag var det meningen att Daniel och barnen skulle åka till Halmstad och fira kusin Edvins ettårsdag och namngivning, men det har de fått lov att ställa in. Allting ordnar sig, men det blir lite planerande hit och dit och så är det trist att missa familjetillställningar. 


Av siggemckvack - 20 mars 2015 13:23

Nu provar jag en ny, vårig färg. Synd att det vackra vårvädret försvann i samma veva. 5 grader och duggregn är inte lika kul.

Av siggemckvack - 19 mars 2015 13:24

svettig och dan efter ett roligt danspass. Tur man slapp se sig själv, för jag vet med säkerhet att det inte såg lika snyggt ut som när instruktören dansade. Men kul var det!

Av siggemckvack - 19 mars 2015 13:00

Man måste ju testa det senaste.

 

I helgen som var kom Sigges och Sveas fjärde kusin till världen. Daniels syster Sabina och hennes Tobbe blev tvåbarnsföräldrar, och Vincent storebror. Välkommen Matheo, vi ser fram emot att träffa dig!



Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards