Alla inlägg under augusti 2013

Av siggemckvack - 29 augusti 2013 22:12

Idag fick Sigge vara hemma från förskolan. Båda barnen är snoriga, om än pigga, så vi passade på att ha en mysdag. Lite var det också för min skull, för nu börjar det gå upp för mig att jag börjar jobba på måndag och då är njutardagarna ett minne blott. 


Dagen började bra med att barnen sov till kl 8, vilket nästan får ses som sovmorgon. På förmiddagen tog vi det väldigt lugnt och var bara hemma. När Svea sov middag satt Sigge och jag vid varsin dator bredvid varandra (sociala som bara den). Sigge tittade på Totte-filmer på You tube, och jag försökte sätta mig in i hur det där windows 8 fungerar. 


Jag hade lovat Sigge att vi skulle åka till biblioteket, men så insåg jag att alla "småbibliotekek" har stängt på torsdagar. Det fick alltså bli en tur in till stan och det stora bibliotketet där. 


Vi lånade många barnböcker, två böcker till mig, en ljudbok till Daniel och två filmer till Sigge. Sen lekte vi i djungelrummet. Kolla in väggmålningen som är superfin, och mycket sörre än vad som syns här:

 

På väg tillbaka till bilen tittade vi in i slottets trädgård där vi hörde några änder kvacka.


       

Trevlig tur, även om jag föredrar småbibliotekens familjära stämning. 


Av siggemckvack - 29 augusti 2013 10:49

I går kväll passade barnen och jag på att ta vara på högsommarens sista solstrålar, vilket en metrolog på radio påstod att det var. Sigge klippte gräset som han har haft dille på senaste veckan.

Tidigare på dagen var Svea och jag på en cykeltur. De första 6 km var Svea hur nöjd som helst, men de sista 1,5 skrek hon konstant.

Av siggemckvack - 28 augusti 2013 16:30

Jag blev lite full i skratt när Sigge refererade till leksaksgurkan som squash. Vi har ätit mycket squash på sista tiden...

 

Av siggemckvack - 28 augusti 2013 12:15

Frittata med sparris och feta och en god sallad. Sämre mat kan man få.

 

Av siggemckvack - 28 augusti 2013 10:22

Spelar jag för hög musik i bilen, tro?

Av siggemckvack - 28 augusti 2013 09:30

I går var vi på tisdagsträff hos Yvonne, Rebecka och Gustav. Min sista tisdagsträff, för nästa vecka börjar jag jobba igen.   Yvonne med familj har flyttat i sommar, så det här var vårt premiärbesök på nya stället. Idyllisk sommardag på landet! Vi blev bjudna på något så exotiskt som coq au vin på "hemodlad", elak tupp. De har en hönsgård, där tuppen inte skötte sig utan "tuppade" sig mot barnen osv så han hamnade i grytan helt enkelt. Gott var det i varje fall.


Sen var vi utomhus och lekte och gick en djurrunda på gården. Vi tittade på kaniner, getter, hästar och tjurar. Hönsen fick barnen mata, och så hittade de ägg i redet.

   

Av siggemckvack - 27 augusti 2013 21:32

För några veckor sen gick Svea några steg om man lockade henne, men sen har hon knappt gått något alls sen dess. I helgen lossnade det och vi märkte att hon började gå ett par steg på eget initiativ ibland. Sen har hon bara gått mer och mer. Idag har hon knatat runt på två ben mer än hon har krupit. Vilken tjej va?


 
 

Av siggemckvack - 27 augusti 2013 11:00

I fredags var vi till polisen igen. Denna gång för att hämta ut Sveas färdiga pass, och för att ordna med ett nytt pass till Sigge. Han har ett giltigt pass, men eftersom han är 10 månader på den bilden tyckte vi att det var bäst att göra ett nytt pass till honom också. 

 

Sigge tyckte att det var lite läskigt först, så det kom ett par tårar. Men sen märkte han att det inte var något farligt så då gick det bra. 


Lite roligt var det att jag träffade på en familj där, vars barn jag har haft hand om på mitt första jobb inom förskolan. Flickan var 10 år nu, dvs dubbelt så gammal som när jag träffade henne senast. 


Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards