Alla inlägg under juni 2013

Av siggemckvack - 30 juni 2013 13:30

  

Hur kommer man ner?!?!

Av siggemckvack - 30 juni 2013 10:30

I fredags följde vi med en kompisfamilj, och deras grannar, till Mjölby på "Broarnas dag". Det var lite marknad och minitivoli sådär. Innan vi ens kom fram till marknadområdet såg Sigge en jättelång "svans" av ballonger mot himlen. Mitt i det där ballonghavet såg han en gul, platt gubbe som han ville ha. Han känner inte till Svampbob Fyrkant sen tidigare... När vi gick runt på marknaden och på tivolit så kunde han inte prata om något annat än den där ballongen, så det slutade med att Svampbob fick följa med hem.

3-åringarna åkte minitåg som var oerhört popluärt hos dem. Stora tjejerna Miranda och Tyra valde att åka flygplan istället.


Efter en glass och lek i lekparken skulle vi börja gå bort mot bilarna igen. Precis då började det droppa och så blev det bara värre och värre. Innan vi kom fram till bilen fullkomligt spöregnade det. Jag kastade in barnen i sina bilstolar utan att spänna fast dem, vek ihop vagnen och la in den i bagaget, hoppade in i baksätet för att spänna fast Sigge, ut igen och in på förarsätet för att spänna fast Svea och så kunde vi åka. Jag tog motorvägen hem och det regnade så mycket att jag fick köra knappt 90 på 120-vägen för jag såg inget trots att vindrutetorkarna var på max, och så var jag rädd att få vattenplaning. Men vi kom hem tryggt och säkert, och hemma hade det inte regnat en droppe. 






Av siggemckvack - 29 juni 2013 20:34

Vilken härlig dag vi har haft! Känns nästan lite som vi har tjuvstartat semestern, fastän Daniel jobbar en vecka till. På förmiddagen klippte Daniel och Sigge gräset och trimmade runt om trädgården och diket utanför vår häck. Jag och Svea var inomhus och jag städade övervåningen. Sen kom farfar hit, och Daniel och jag passade på att utnyttja tillfället, så vi åkte till Tornby för att handla. Känns lyxigt och ganska roligt att handla tillsammans bara vi. Först var vi in på Systemet en sväng, sen insåg vi att vi var hungriga. Ni vet ju hur det är att handla när man är hungrig, allt vill man ha, så därför slank vi in på Mc Donald's först. 

 

Sen in på Maxi för veckohandling, och så hem igen. Vi hann bara hem och packa upp varorna så stack jag och Sigge iväg igen. Vi trotsade de häftiga regnskurarna som kom med jämna mellanrum och åkte till ett jordgubbs-självplock. Regnmolnen hotade i närheten hela tiden, men vi klarade oss faktiskt. Det började droppa precis när vi var klara. Plocka gubbarna fick jag göra själv. Sigge var upptagen med att äta upp alla jordgubbar han hittade. Men jag förstår honom. Det är inte klokt så mycket godare jordgubbarna är när man plockar dem själv, mot när man köper dem i mataffären. 100 gånger godare, minst!

 

Han hjälpte mig iaf med att hämta pinnen som vi skulle markera vart vi slutat att plocka med. 

 

När vi kom hem stod jag i köket i flera timmar kändes det som. Men det var bara roligt för jag kände mig inspirerad och det var roligt att prova nya recept. Daniel helgrillade kyckling till middag, så jag gjorde en annanas-salsa och jordgubbar marinerade i balsamicosås att ha till. Sen gjorde jag en paj också.

 

Nu sover barnen, och jag ska strax gå ner till Daniel och kanske se någon film.



Av siggemckvack - 28 juni 2013 10:46

Det är inte bara i trädgården det växer. Svea växer också, och lär sig nya saker hela tiden. Nu kryper hon, ställer sig hela tiden och kan gå längs med möbler och med lära-gå-vagnen. Hon älskar att öppna skåp och lådor och dra ut det som finns där inne. Ibland klämmer hon fingrarna när hon håller på med lådorna. Allting ska in i munnen, så när vi är ute får vi plocka ut gräs och blommor från hennes mun hela tiden. Förra helgen tog vi ut en död geting ur munnen på henne!! 


Svea vill gärna äta själv, med händerna. Gröt är ju svårt att äta med händerna, så det får hon stå ut med att vi matar henne med. Fast arg blir hon. Ibland kan vi lura henne genom att hon får en egen sked att hålla i medan vi matar. Än så länge äter hon allt vi serverar, oavsett om det är köpeburkar eller hemlagat.   

Ugnspannkaka och kiwi är gott!


Ett par nya tänder är på gång. Man ser två vita streck lysa under skinnet. Det är två tänder till i underkäken. Än syns inga tecken på tänder där uppe. 


Kanske är det jobbigt med all utveckling, för de senaste dagarna har Svea sovit väldigt mycket. Somnat före 19.30 på kvällen och sen har jag fått väcka henne runt kl 08 på morgonen när vi ska åka till förskolan med Sigge. Sen har hon sovit middag mellan 10 och 12 och mellan 14 och 16 ungefär. 


Idag har vi varit hos fotografen med Svea. Ska bli spännande att se bilderna när de är klara! 

Av siggemckvack - 28 juni 2013 10:43

I trädgården växer det ordentligt. Jordgubbarna börjar bli klara, vi har kunnat smaka några stycken. Squashen växer och det blir fler ämnen på den. Buskarna vi planerade i våras har blommat flera stycken av dem. Blomsterkrassen och ärtorna som vi satte som frön har blivit stora. Härligt!


   

Av siggemckvack - 26 juni 2013 20:25

Senaste veckan har jag gjort två tabbar på matvaruaffärer pga stress och allmän förvirring. Det är ju så att man börjar undra om allt är som det ska...


Första gången var i söndags på Maxi. Vi var där hela familjen, inklusive Joakim och Rebecka, för att handla några småsaker bara. Sigge var på uselt humör och frestade hårt på mitt tålamod, Svea borde bli hungrig snart och vi hade inga matgrejer med till henne, vilket såklart stressade mig lite. När vi kom genom kassorna så tänkte vi köpa varsin korv åt oss alla utom Svea. Sagt och gjort - jag och de tre större barnen ställde oss i korvkön. Daniel och Svea i vagnen höll sig ur vägen. Korvarna kom, jag langade ut dem och hjälpte till med ketchup och senap för de som behövde. Sigge tjurade och gnällde och kunde inte säga vad han ville ha på sin korv. De bakom i kön ville komma fram. Hungrig och med ett tålamod som tagit slut för länge sen kände jag nästan svetten i pannan. Men vi kom ut med varsin korv och satte oss på en bänk. Efter ett par tuggor kom jag på - jag hade ju glömt betala för korvarna!! Så jag sprang in igen och där var jag väntad. Jag bad såklart tusen gånger om ursäkt och skämdes.


Andra gången var igår på Willys. Jag var där med båda barnen och handlade lite sallad att ta med till badet. Precis när vi var klara att gå till kassan säger Sigge att han är jättekissnödig. Jag har ingen aning om de har toalett inne i affären, och ingen fanns att fråga, så jag siktade på att vi skulle hinna betala och gå bort till nyckelbaren där det finns toaletter. Skynda, skynda! Betalar så fort jag kan och försöker få Sigge att gå iväg med den lilla kundvagnen han har kört, men han vet inte riktigt var han ska ställa den. Så fort jag är klar i kassan kastar jag mig iväg med honom och lilla kundvagnen, med Svea i sin vagn i ena handen. På väg mot toaletterna passerar vi kassorna igen, och då slår det mig att jag aldrig tog sakerna som jag betalat för ifrån bandet. Det hade visst kassörskan också upptäckt för hon hade packat ner dem i påsen åt mig och kom ut med den till mig. Snällt av henne, men lite pinsamt. 


Jag har faktiskt gjort samma sak på Willys en gång förut, för många år sedan. Då hade vi inte ens några barn att skylla på... Och den gången kom vi hem innan vi upptäckte att vi glömt varorna. 

Av siggemckvack - 26 juni 2013 10:15

Jag håller på att läsa boken "Fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. Verkligen en bok jag kan rekommendera till alla föräldrar. Lättläst och upplysande. Den innehåller tips och idéer på hur man kan upprätthålla en fungerande relation med sina barn. Där finns många exempel man känner igen sig i, och tankar kring hur man kan lösa olika problematiska situationer. Titeln syftar på att barn behöver fem gånger mer uppmuntran, kärlek, positivitet än tillsägelser och tjat. Om du säger nej till ditt barn så bör det följas av fem ja, lite förenklat. 

 

Boken fick mig iaf inspirerad att lösa mitt och Sigges problem med bilåkning. Varje gång jag sätter Sigge i bilstolen börjar han klaga och gnälla över att jag drar åt för hårt (oavsett om han sitter hårt eller om jag får in en hel arm mellan honom och bältet), att han får ont, att det är knöligt mm. Det har hållt på så länge att jag blir vansinnig vid första lilla klagan nu för tiden.


Nu har vi gjort en deal att varje gång han klarar en bilresa och är glad och nöjd så får han ett klistermärke. Lite svårt har det varit, och ibland har han inte fått något klistermärke. När rutorna blivit fyllda skulle vi spela ett spel tillsammans, ett som han fick välja. Det gjorde vi igår. Får se hur det fortlöper med klistermärkena nu...



Av siggemckvack - 25 juni 2013 21:30

I går kväll åkte jag till Teliabutiken på Ikano-huset för att reklamera min telefon. Jag gillade verkligen min Sony Xperia S, men den hade ju krånglat med bildöverföringen till datorn ända sen den var ny, och nu var måttet rågat. De köpte tillbaka telefonen för dagens försäljningspris på den modellen, vilket innebar att jag fick lägga pengar emellan för att få en ny telefon. Jag hade bestämt mig innan att det var en iPhone jag skulle ha eftersom jag har en Macdator, men så lät jag mig ändå hoppas på att en annan Sony skulle funka (de har bättre kamera, det är därför jag gärna hade haft en Sony), vilket resulterade i att jag fick åka tillbaka idag på förmiddagen och byta igen. Men nu blev det en iPhone, och det verkar funka hur bra som helst.

 

Lyxigt med en kväll på Ikanohuset, utan familjemedlemmar med. Jag provade tusentals (kändes det som) bikinis och köpte två stycken. Känner mig oerhört nöjd. Dessutom råkade jag se att de hade "ta två, få billigaste paret för halva priset" på Eurosko, så jag kom även hem med ett par Tretorn-stövlar och ett par sandaler i ljusbrunt läder. 


Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards