Alla inlägg under maj 2012

Av siggemckvack - 31 maj 2012 10:30

Vilken clever unge vi har som redan har börjat skriva bokstäver:  


Eller så var det bara ett lyckosamt kluddande.....kanske.   

Av siggemckvack - 30 maj 2012 20:16

Precis innan det var sängdags för Sigge ikväll, kokade jag rabarberkräm på 1 kg rabarber. Den hann just bli klar så att Sigge fick smaka lite. Trodde inte att det skulle falla honom i smaken, då jag hade en föreställning om att de flesta barn tycker att det är "stävt". Men jodå, det var så gott så intygade Sigge och bad om "meja". Tur det, så att jag inte behöver äta upp all den där krämen själv... Daniel tycker nämligen att det är strävt, hi hi.

   

Av siggemckvack - 29 maj 2012 15:15

Alla som känner Daniel vet att han är fullkomligt galen i att grilla. Han har varit gasol-motståndare i alla år och själv kört med klotgrill eller motsvarande, men förra året föll han till föga och erkände att det i vissa fall kan vara smidigt med en gasolgrill. Så på rean i slutet av sommaren införskaffade han en liten gasolgrill. Ingen sån där bjässe som många har nu, utan en lite mindre. Den använder vi ganska flitigt när vi har mer bråttom med maten, t ex en vardagskväll efter jobbet.


Men fortfarande tycker ju Daniel att det krävs en kolgrill för att det ska vara riktig grillning. Vi har slitit ut ett antal grillar genom åren, och nu började den vi hade verkligen sjunga på sista versen. Daniel har tittat och jämfört och kommit fram till att en Weber One-touch premium var det han ville ha. Min mamma har en Webergrill som är över 15 år och fortfarande fräsch! Så det låter ju lovande.


I söndags på väg hem från Uppsalatrakten stannade vi på det precis nyöppnade K-rauta här i Linköping och där var grillen nedsatt några hundra, så då slog vi till. Dessutom hade Daniel fått en förskottspresent i form av ett bidrag till en ny grill, av min mamma, så det var inget att tveka på längre.


På K-rauta fanns många roliga saker:

 


Farfar försöker skruva ihop grillen samtidigt som han busar med Sigge:

   


Klart! Våra fina grillar är på plats. Nya grillen invigdes samma kväll och fungerade kanon.

 

Av siggemckvack - 28 maj 2012 16:15

I fredags åkte vi upp till Uppsala och min pappa och hans sambo Anna-Lena. Vi sov över där (tack för det snälla ni!), och vid lunchtid på lördagen lämnade vi Sigge kvar där medans vi åkte till "Örsa" där min mamma och hennes deltids-sambo Bertil bor. Syrran och hennes kille kom också dit. Så gjorde vi oss i ordning och åkte på ett jättehärligt bröllop med efterföljande fest. Det var min kusin Johanna och hennes Jesper som gifte sig. Bilder från detta kommer senare i veckan. Det var länge sen jag var uppe till 2 på natten, och ännu längre sen jag sov till 10 på förmiddagen, men härligt var det.


På söndagen kom pappa och Sigge, och så fikade vi en smaskig jordgubbspaj tillsammans. Sigge brydde sig inte alls om oss nåt särskilt när de kom. Vi hade nog saknat honom mer än vad han hade saknat oss. :o) Han hade både ätit och sovit bra hos morfar, och dessutom hade de varit på en 4H-gård och tittat på en massa djur. Enda fadäsen var att han blivit åksjuk och spytt, men det händer med jämna mellanrum den här årstiden. Han tål inte att åka bil när det är så varmt.


Sigge och morfar läser en bok om bl a en gris. Sigge nöffar som en gris, därav minen.

 


Fika på mormors uteplats:    


Av siggemckvack - 27 maj 2012 22:30

I eftermiddags var det dags för årets första dopp i poolen. Vi var i alla tre, plus farfar som var här. Det var ca 25-26 grader varmt, så det var riktigt skönt! Sigge kommer nog vilja bada mycket i sommar, han var hellycklig. Plaskade, sprattlade och hoppade från kanten ner i våra armar, allt medan han skrattade och skrattade. Så nöjd!


Eftersom jag själv hoppade i plurret så har jag inte så många bilder från premiären. Här har Daniel och Sigge precis hoppat i och det var visst lite kallt till en början så Sigge ser inte så jätteglad ut än:  


Oj vad Sigge är stolt över sina Pippi-armpuffar. Han visade både farfar och grannen Johan som kom förbi när vi badade.

Av siggemckvack - 27 maj 2012 21:25

Jag har fått mycket blommor på sista tiden av min kära make och vår fina son. Idag för att det är Mors dag.

 

Av siggemckvack - 22 maj 2012 20:19

Lite senare i år, men nu håller Daniel på att starta upp poolen för sommaren.

 

Det är en del jobb så här i början på säsongen. Dammsugning, håva upp större skräp, i med kemikalier, få igång pumpen och solpanelerna mm. Idag var det 19 grader i vattnet. Än är iaf inte jag badsugen, men så är jag lite av en badkruka. Sigge verkade sugen men vi gick in och badade i badkaret i stället. :o) Senaste månaderna har Sigge avskytt att bada och duscha, men som tur är har han verkligen börjat att gilla det igen sen en vecka eller två tillbaka. Hoppas det fortsätter så!


Blöt blir man om man har en busig pappa:    

Ja åsså (jag också), säger Sigge om allt nu. Tex om att städa poolen.

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards