Alla inlägg under augusti 2014

Av siggemckvack - 29 augusti 2014 20:16

Det har inte gått att ladda upp bilder till bloggen på ett tag, så det har blivit lite dåligt med bloggandet. 


Vi har haft ett väldigt jobb med vår bil i veckan. Strax efter att jag skrev inlägget i söndags när vi satt i bilen på väg hem från mamma, svängde vi in på Statoil i Strängnäs för att tanka. Daniel hoppade ur och börjar tanka. Efter en stund stack han in huvudet och sa helt lugnt "jag tror vi har ett litet problem". Han hade råkat tanka bensin i dieselbilen!!  In på macken och började ringa runt till Daniels kollega tillika verkstadskille, en bärgare som inte kunde hjälpa till, och till försäkringsbolaget. De anställda på macken var jättesnälla och bjöd på kaffe och barnen fick frukt. Försäkringsbolaget ordnade med en bärgare som kom ganska fort. Vi hade inte fått klartecken från försäkringsbolaget angående hur vi skulle ta oss hem, men vi trodde att vi skulle få ta en hyrbil på ett annat Statoil som låg precis brevid verkstaden dit bilen skulle. Det var mackpersonalen som tipsat om att det fanns en hyrbil där, men vi var tvugna att vänta på föräkringsbolagets godkännande. Vi fick hoppa in i bilen och åka med på flaket på bärgningsbilen. Jättekul tyckte Sigge som skrattade högt.


Våra samtal till försäkringsbolaget bara bröts/kopplades bort hela tiden, så vi fick ju prata med olika personer varje gång vi ringde upp. Efter en stunds väntan vid verkstaden (som förstås var stängd sådär på söndagen) fick vi okej att hyra bilen på Statoil. Skönt! Ur med all packning, inklusive den stora lampan vi köpt på loppis samt barnens bilbarnstolar och så in med allt i hyrbilen. Så åkte vi hem.

 


Dagen efter när vi ringde till verkstaden fick vi veta att de inte hade tid att jobba med vår bil på flera dagar. Men försäkringsbolaget ville bara betala hyrbilen för ett dygn! Hade det räckt med ett dygn till så hade vi ju kunnat boka på och betala ett dygn själva, men vi kunde inte få några säkra besked från verkstaden om när vår bil skulle bli klar. Så jag fick flexa ut från jobbet strax före kl 14, och åka upp med hyrbilen, två timmar till Strängnäs! Utan att få hämta vår egen bil. Jag tänkte ta tåget hem, men pga elfel så var det försenat på obestämd tid. Jag fick ta en buss till Eskilstuna. I Eskilstuna fick jag promenera en bit till tågstationen eftersom bussen inte gick ända dit. Sen blev det tåg till Linköping. Där stod farfar Leif och väntade. Så jag fick skjutsa hem honom och sen ta hans bil hem. Halv nio på kvällen var jag hemma. Inte klokt att det får gå till såhär när man betalar sin försäkringspremie varje månad. Jag känner mig väldigt skeptisk till allt vad försäkringar heter, för oftast när vi har behövt hjälp med något så har de slingrat sig undan och hänvisar till undantag och jag vet inte vad.


Efter ett mail från Daniel om allt detta krångel så rinde faktiskt en man från försäkringsbolaget och bad om ursäkt och gav oss pengar som ersättning för min tåg- och bussresa. Det var ju fint av dem, men så dags då.


Idag fick vi hämta bilen i Strängnäs, och som tur var ställde farfar Leif och hans granne upp och hämtade bilen åt oss. Tack för det!


Har du orkat ända hit? Det blev en lång historia. Skönt att den är över nu. Synd bara på de tusenlappar i självrisk som flyger iväg. Nu hoppas jag att vi aldrig gör om den missen. :)




Av siggemckvack - 27 augusti 2014 21:29

Idag har jag äntligen blivit moster till en gullig tjej som inte har något namn än. Grattis Frida och Philip! Ni kommer bli bra föräldrar, ni har bra hand med barn. Se bara:

Längtar tills vi får träffa henne!

Av siggemckvack - 24 augusti 2014 14:39

Helgen har tillbringats hos mamma och Bertil. Vi kom fram vid åtta i fredags och då åt vi moussaka som var delvis gjord på mammas hemodlade auberginer. Jag visste inte att man kan odla det själv. Lite kul faktiskt.

På lördagen åkte Daniel och Bertil till Knivsta och köpte en fåtölj som mamma hittat på Blocket. Under tiden gick jag, mamma och barnen på en promenad och kollade på ett par loppisar. Mamma köpte en minibyrå med smålådor som jag lovade att måla om till henne. Vi gick in på färgaffären och köpte färg men när vi kom hem upptäckte vi att den vita färgen var grynig med klumpar i, och sen tappade mamma den svarta färgen på golvet så att locket flög av. Ni kan ju tänka er hur det såg ut i köket... Nu tar jag hem minibyrån och målar den där istället.

Daniel och jag åkte en sväng till Enköping och köpte nya lurar till hans telefon. Han gillar ljudböcker och nu har han precis laddat ner Storytel. De har 14 dagars gratis prova-på tid. Sen kostar det 169 kr i månaden, vilket känns rätt dyrt så vi får väl se hur vi gör. Jag föredrar att läsa själv framför att lyssna, men nu har Storytel många e-böcker också, dvs som man läser direkt på skärmen, och då kan vi använda tjänsten båda två. Just nu lyssnar Daniel på En man som heter Ove. Den läste jag på semestern och den var riktigt bra.

På eftermiddagen kom Frida, och så grillade vi och åt äppelpaj och hade det mysigt. Vi hade hoppats att Fridas och Philips bebis skulle ha kommit nu, men den är visst inte riktigt redo än. Beräknat födelsedatum var i tisdags.

Idag åkte vi till Fyrispark i Uppsala på bakluckeloppis. Vi hittade fina glas i hårdplast, två gröna plastväxter i krukor samt en jättestor golvlampa. Växterna och glasen tänkte vi ha i husvagnen. Efter lunch på Gyllene måsen (McDonalds alltså) sitter vi nu i bilen på väg hemåt.

Av siggemckvack - 21 augusti 2014 23:20

Förra veckan köpte jag ögonbrynsskugga på Body shop och gick då med i deras kundklubb. Då fick jag ett presentkort på en gratis make-uprådgivning. Den passade jag på att utnyttja idag efter jobbet. Alltid roligt att bli lite fixad och kanske lära sig nåt nytt. Innan sa de att det skulle ta 30-45 minuter, men efter en timme fick jag säga att nu måste jag åka, jag hade ju en frisörtid att passa. Jag fick kasta mig iväg utan att hinna köpa en endaste liten grej där på Body shop. Men det lär ju ligga kvar... Jag körde väldans fort på småvägarna och kom fram till frisören i Vikingstad, där jag brukar gå, några minuter sent. Som tur var gjorde det inget. Det är en tjej som heter Emma som klipper mig, hon har också två barn varav en som heter Sigge, och det andra barnet går på min Sigges förskola. Emma är så himla trevlig att klippningen går alldeles för fort.

Av siggemckvack - 21 augusti 2014 23:08

Från förskolevärlden till det här:

Tänk vad vardagen kan ändra sig totalt på ett par dagar! ?

Av siggemckvack - 18 augusti 2014 20:59

Jag överlevde första dagen på nya jobbet. Ha ha, nä skämt åsido så har det gått jättebra. Alla har varit snälla och trevliga. Mina närmsta kollegor önskade mig till och med välkommen med en blomma!

Den ska få pryda sin plats på mitt kontor. Tänk bara - MITT kontor! Känns väldigt konstigt och lite lyxigt att ha ett eget kontor igen. Fler saker som känns lyxiga såhär första dagen är fruktkorgarna med gratis frukt till oss anställda, fikarast, äta lunch i lugn och ro medan man kan prata med sina kollegor, flexibla arbetstider mm. Dessutom har jag flera interna kurser inplanerade framöver, en tredagarskurs i Stockholm samt ett internat med övernattning med hela enheten. Överväldigande för en stackars fd kommunanställd som jag. :)

Idag har jag mest fixat praktiska prylar som nycklar, behörigheter och datorn.

Av siggemckvack - 17 augusti 2014 23:07

Nyligen fick vi vårt hemlarm uppdaterat, eftersom utrustningen vi hade tydligen var lite gammal. I larmet ingår även brandvarnare som är kopplade till larmcentralen. Vi har två sådana brandvarnare i huset, men installatören tyckte att vi skulle ha vanliga brandvarnare i sovrummen också. Så idag har vi varit på Claes Ohlsson och köpt fyra brandvarnare - en till varje sovrum. När vi ändå höll på tog vi fram brandsläckaren, som hittills stått i förrådet, och satte den på väggen tillsammans med brandfilten jag fick i fredags. Så nu är det ordning och reda med brandsäkerheten här hemma.

Av siggemckvack - 16 augusti 2014 08:59

Igår jobbade jag sista dagen på mitt jobb i förskolan. Det kändes liiite vemodigt, men mest bara skönt och förväntansfullt inför nya jobbet. Det var roligt att bli lite uppvaktad av kollegor och även av chefen. Fick höra många fina ord av föräldrar också. Det värmer!

På måndag börjar jag jobba på universitetet!

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Skapa flashcards