Alla inlägg under juni 2012

Av siggemckvack - 28 juni 2012 14:00

Ofta när Sigge och jag är själva hemma på morgonen så undrar han vart pappa är. "Han är på jobbet" säger jag, och det köper han. Även om han varit på Daniels jobb många gånger så undrar jag om han förstår vad jag menar när jag säger att pappa jobbar. Någon slags föreställning om det där med jobb har iaf Sigge. Här om morgonen kom han med sina leksakshörselkåpor och sin pippiväska och ville ha hjälp att ta på sig dem. Sen sa han en lång harang där jag bara förstod slutet som var "jobba", och så pekade han över axeln. "Ska du gå till jobbet?" frågade jag. Då nickade han och gick iväg till sitt rum där tydligen jobbet var. Undrar vad för yrke han har...

 

Av siggemckvack - 27 juni 2012 13:46

Jag är redan i vecka 30, vad fort det går nu! Om ca 10 veckor är vi fyra i familjen. Tänk så häftigt! Och innan dess ska vi ha semester, så det känns som att tiden kommer gå jättefort. Jag jobbar en vecka till efter denna, sen går jag på semester. Vi ska tillbringa en vecka på Åland med min mamma och syster och deras "gubbar". Annars har vi inga spikade planer, utan anpassar oss lite efter väder och vind helt enkelt. Jag har blivit beviljad lite graviditetspenning (fd havandeskapspenning) så efter semestern jobbar jag halvtid i fyra veckor innan jag går hem helt, 11 dagar före beräknat förlossningsdatum.  

Jag mår bra än så länge. Lite småkrämpor sådär som halsbränna ibland och den eviga ischiasnerven, men det är inget att klaga över egentligen. Än känns inte magen så jättestor att den är ivägen eller sådär. Men det kommer väl. :o)


Inatt började Sigge kräkas flera gånger. Han kräktes först på sitt rum och sen igen när jag bar in honom i badrummet, och efter nån timme kräktes han lite i vår säng och på golvet i sovrummet. Daniel och jag fick duscha av honom och städa golvet på i stort sett hela övervåningen innan vi kunde somna alla tre. Stackars Siggeplutt! Undrar vad som utlöste det, för det var många timmar sen han hade ätit något, och idag är han precis som vanligt igen och kan äta. Vi är hemma idag hur som helst, ifall det är nån magbacill. I morgon jobbar jag kortdag, och då rycker farfar in och tar hand om Sigge tills jag slutar. Tur vi har farfar!

Av siggemckvack - 25 juni 2012 16:15

Sigge har en röd leksaksbil av märket Volvo. Den är från när Daniel var liten och har väl sett bättre dagar. Hur som helst så har jag lärt Sigge att det är en Volvo-bil. "Våvvo-bi" säger han. På sista tiden när vi är ute så pekar han på alla röda bilar och säger våvvo-bi. Tror att han har missuppfattat lite....   


 

Av siggemckvack - 24 juni 2012 16:30

I går slutade Sigges penicillinbehandling. Tänk vad jobbig första veckan var för oss alla i familjen, när Sigge inte alls ville ta sin medicin! Tre gånger om dagen var vi tvugna att hålla fast honom och tvinga i honom medicinen, vilket ju verkligen inte kändes särskilt roligt. Men en kväll funkade det helt plötsligt jättebra och han svalde allt utan att spotta och fräsa. Han avslutade till och med med att säga "meja". Efter det var det aldrig några bekymmer längre.

  

Av siggemckvack - 23 juni 2012 21:10

På midsommaraftonen vaknade vi och hade blivit förkylda både Daniel och jag. Så himla typiskt. Sommarfökylningar som brukar vara så envisa också...


Det blev med andra ord en lugn förmiddag. Vid 11 kom Sigges farfar hit, och sen åt vi sillunch tillsammans. Jag åt dock ingen sill som vanligt, men det fanns skinka och annat gott till mig. Sen promenerade vi bort till byns hembygdsgård där vi firade på traditionellt vis. Tipspromenad, dans runt stången och fika, samt en massa prat med grannar, vänner och bekanta som vi träffade där. I år var första gången Sigge dansade runt midsommarstången. Han var väldigt tillknäppt och lite stel, men tyckte nog ändå att det var kul för han ville inte gå därifrån. Prästens lilla kråka var hans favorit, då skrattade han.

 

Mot kvällen gick vi upp till grannfamiljen som hade ordnat med fest för alla sina vänner och familj. Det var jättetrevligt och de hade fixat roliga lekar mm. Sigge trivdes som fisken i vattnet eftersom han känner flera av barnen från förskolan bl a. Vi gick hem strax efter kl 22, för då var jag jättetrött och helt täppt i näsan och hade väldigt ont i halsen.

Av siggemckvack - 21 juni 2012 12:45

Det är praktiskt med vaxduk. Men inte så värst snyggt i mitt tycke. Fast nu har jag låtit det praktiska gå före stil:

 

Jag tröttnade på att torka och torka bordet som var fullt av intorkade rester efter varje måltid - åtminstone på den sidan av bordet där vår unga herr Sigge sitter. Bordet blev ju helt förtört på den sidan av allt torkande!


Gissa hur svårt det är att hitta snygga vaxdukar! Det går inte.... Inte om man vill ha en vanlig traditionell vaxduk i "plast". Det finns hur många snygga som helst om man vill ha en sån "tygvaxduk" som ser ut och känns mer som en riktig duk. En sån passade dock inte mitt syfte. Kan ju inte vara särskilt lätt att hålla rent en sån heller! Den enda snygga duken med lättavtorkad yta som jag hittade var en Marimekko på Åhlens, och den kostade massor. Jag ville inte betala över 800 kr för en duk, så det var inget alternativ. Till sist hittade jag en hemsida på nätet där de sålde vaxdukar i PVC för 50 kr per meter, och det fanns ganska många att välja på även om de flesta hade väldigt traditionella "semestermönster" med jordgubbar och båtar och dylikt på. Köpte två olika, den ena som syns på bilden får duga nu i sommar så tar jag fram den andra i höst.

Av siggemckvack - 20 juni 2012 21:32

Efter en varm dag som idag behöver alla blommor vatten. Sigge och jag hjälptes åt ikväll. Jag hade den stora vattenkannan och Sigge den lilla. Tänk vad roligt det är med vatten!

 

Av siggemckvack - 17 juni 2012 18:15

Jag har länge velat ha en iPad, och nu äntligen köpte vi en i fredags. Är supernöjd än så länge. Det är så smidigt att ha den på nedervåningen och kunna bära omkring den hur som helst. Vi har ju en bärbar dator annars också, men den är så stor och klumpig och har dåligt batteri så att vi använder den som en stationär. Den står på sin plats på ovanvåningen.


En annan anledning till varför jag velat ha en iPad är för att Sigge ska kunna spela och lära sig hur den funkar. Han älskar ju tex att bläddra i mitt fotogalleri på telefonen. Än så länge har jag mest laddat ner några gratisappar till honom, och såna småversioner som går att utöka om man betalar några kronor. Det är oerhört populärt hos Sigge!

 

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards