Alla inlägg under maj 2012

Av siggemckvack - 12 maj 2012 21:04

Daniel och jag vaknade vid nio-tiden i morse, eftersom Sigge sov över hos farfar. Jag har sovit jättegott hela natten och bara varit upp på toaletten en gång, och då satte jag i öronproppar också eftersom det blåste så förskräckligt ute att jag inte kunde koppla av.


Vi tog en lugn morgon med långfrukost. Ägg, rostade mackor och filmjölk med banan och frön i. När vi kommit i kläderna och gjort oss i ordning åkte vi till Daniels firma och gjorde tvätt och städ på två bilar.  

Till och med jag hjälpte till med den ena bilen, vilket inte hör till vanligheterna. Jag dammsög, dammtorkade och putsade rutor. Sen for vi vidare till NetOnNet där vi sen tidigare spanat in en 26 tums tv till sovrummet, som vi köpte. Vi har haft en 14 tums tjocktv i sovrummet, och det har verkligen inte varit bra. Det har knappt gått att se textningen när man har legat i sängen, och pucken i en hockeymatch var bara att glömma.


In till stan där vi köpte en slips till Daniel, och jag gjorde ett sko-kap. Hittade ett par skor om jag verkligen gillade som råkade vara nersatta med hela 70%!  

Sen gick vi till teaffären där jag köpte tre olika sorters te och en tesil. Avslutade med sconesfika på Chocolat.


Hämtade Sigge hos farfar. De hade haft det superbra, och Sigge hade blivit bortskämd med festis (med snurrsugrör) och bragokex (som Lasse i affären berättade att Sigge vägrat släppa när han och farfar var där, så farfar blivit tvungen att köpa dem. Bortskämd var det ja!). Han verkade inte ha saknat oss överdrivet mycket. Men kanske ändå, för resten av eftermiddagen och kvällen fick vi knappt gå utom synhåll och ganska gnälligt har det varit. Han somnade gott i sin säng nu på kvällen.


Teven har Daniel fått upp och igång också. Det krävdes en del jobb och många svordomar innan han fick igång den, men nu så!

Av siggemckvack - 12 maj 2012 13:00

Vad gör man en trist och regnig torsdagseftermiddag när man har slutat tidigt? Jo, Sigge och jag bestämde oss för att baka kakor. En sväng över till grannen för att låna vaniljsocker bara, så var vi redo att sätta igång.


Chokladbollar

 


 

Bollar? Går det inte lika bra med platta kakor?


 


När brysselkexen stod i ugnen tog Sigge en tur med bilen. Här visar han att jag ska sitta bak i släpet.

 


Tadaa, färdigt!

 

Av siggemckvack - 11 maj 2012 18:08

Idag började jag jobba först kl. 11.30 så Sigge och jag hade en riktigt mysig morgon. Det började bra med att han sov till strax efter 7, utan att ha vaknat kvart över 5 som han har gjort hela veckan även om han då somnat om efter en stund. Förresten så var han så rolig i går morse när han vaknade kvart över fem. Vi går in för att han ska sova i sin egen säng även nu när han kan klättra ur sängen själv, så vi har bestämt att när han vaknar och kommer springandes ska vi vända honom och följa med och stoppa om honom i hans egen säng igen. Men igår när jag gjorde det så fintade han mig och sprang det fortaste han kunde till vårt rum och kröp upp till Daniel. Då hade jag inte hjärta att slita upp honom så han fick bli kvar. Men det var en engångsföreteelse. :o)


I alla fall, så låg vi kvar i sängen i en timme i morse och myste och läste saga. Jag fick till och med läsa lite i min egen bok. Sen gick vi upp och åt frukost.

 

Brukar inte ni ha hörselkåpor på er till frukost?!


När jag duschade och gjorde mig iordning i lugn och ro, lekte Sigge så fint på sitt rum. Vi strosade omkring här hemma och tog det lugnt, läste fler sagor. Sigge fick inte på sig kläder förrän efter 10. Sen gick vi ner och fikade, och smakade på chokladbollarna vi bakade i går eftermiddag. De fick mycket väl godkänt av både mig och Sigge.


Nu har jag jobbat några timmar och är hemma igen. Sigge blev hämtad av farfar på förskolan och ska sova över hos honom inatt. Daniel och jag ska strax gå ut i bastun, sen blir det middag. Lax och potatis.

Av siggemckvack - 8 maj 2012 19:52

Både Sigge och jag har blivit riktigt förkylda sen i helgen. Det är trist, men bara att hoppas att det går över snabbt. Den täppta näsan har gjort att Sigge har vaknat några gånger de senaste nätterna så vi har fått gå in till honom en stund. Annars verkar han sova väldigt bra i nya sängen.


Nu händer det mycket med Sigges språk, det kommer nya ord hela tiden och han härmar många ord som vi säger. Sen ett par veckor han han börjat sätta ihop två ord, tex hej mamma, mera hå (mera så, vilket kan betydda många saker) osv. För några dagar sen satt han på sin bobby-car med pippidockan på raka armar framför sig. -Hej Pippi, hej Pippi, hej Pippi....satt han en lång stund.


Sen är han ganska mammig, och kan vara rätt elak mot Daniel ibland och putta bort honom eller slå honom. Det är ju lite jobbigt, men förhoppningsvis bara en fas. Jag vet inte om jag skäller mycket på Daniel, för det har Sigge börjat göra. När han blir arg på Daniel när han busar eller retas, så spänner han ögonen i honom och säger -Nej, Dane! väldigt bestämt. Daniel påstår att han lärt sig av mig...


Han är inte heller lika "pussig och kramig" som förut. Nu får man stjäla till sig en puss när man vill ha en.


Hans aptit är det då inget fel på iaf. Ikväll har han satt i sig fyra pannkakor med äppelmos, och kunde nog ha klämt ner lite till om vi inte bromsat honom.    



Av siggemckvack - 7 maj 2012 18:15

Alltså, vilken underbar helg, och framför allt söndag, vi har haft! Soligt, om än lite småkyligt och vi har varit utomhus i stort sett hela söndagen och fått massor gjort här hemma. Daniel och Sigge har klippt gräset - två gånger.

 


Visst blev det fint? 

 


Sen har vi vårstädat på altanen. Varit till soptippen med ett stort lass skräp, oljat in hela altanen, tvättat av utemöblerna och ställt dem på plats, rensat ogräs i rabatten på framsidan mm. Jag har tvättat och hängt tvätten utomhus, hur härligt är inte det? Daniel har skruvat fast skenorna till fönstrena på uteplatsen. Jag har kokat risgrynsgröt och gjort en stor bunke pizzasallad.


Här är en rabatt med lavendel som vi satte förra året. De har verkligen tagit sig och vuxit. Hoppas på lite fina lila blommor i år.


Daniel skruvar fast fönstrena och Sigge myser efter sin middagslur.

   


Sen blev det förstås fika på uteplatsen.

 


Ja, sen har vi ju även hunnit med en hel del lek i sandlådan och gungat.

Av siggemckvack - 6 maj 2012 19:57

I går kom vi äntligen iväg till IKEA och köpte en ny säng till Sigge. Han kan ju inte sova i spjälsängen hela livet, även om det hade varit praktiskt.    Han har ju alltid trivts så bra i sin spjälsäng och kunnat somna själv osv.    


Som tur är så verkar han trivas lika bra i den nya sängen. Han somnade utan problem igår, helt själv precis som vanligt. Sen vaknade han och gnällde lite vid 2 i natt, men det hände ju även i spjälsängen ibland. Det räckte med att jag stoppade om honom så blev han nöjd. När han vaknade vid strax före 7 i morse kom han in till oss, men han stod kvar utanför dörren tills vi sa åt honom att komma in, gullungen!


Både middagsluren och insomnandet ikväll har gått lika bra. Hoppas att det fortsätter så!

Av siggemckvack - 6 maj 2012 10:00

I fredags var jag och Sigge förbi en kort sväng till våra vänner som bor några kilometer bort. Vi skulle hämta ett gäng jordgubbsplantor vi så snällt skulle få. En stor bonus var att vi fick hälsa på de gulliga kaninerna och deras ungar.

   

Av siggemckvack - 5 maj 2012 18:00

Förra helgen var vi kattvakt åt grannens katt Molly. Det är verkligen inte särskilt betungande, men varje gång kommer grannarna med något fint som tack. Denna gång fick vi detta:

 


Rosmarin, trädgårdsredskap och fantastiskt fina plåster.

   

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8
9
10
11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards