Av siggemckvack - 17 juli 2014 13:41

Idag har jag och Sigge provat att göra egna tvålar. Kul pyssel där det blir fint resultat snabbt. Roligt att det blir något man kan använda.

Av siggemckvack - 16 juli 2014 11:00

Oj vad det växer och frodas i trädgården. Efter en vecka borta så hittade jag en squash som är över en halvmeter lång! Två smågurkor var också klara, och kanske lite i största laget.

Hemma hos Frida och Philip plockade jag lite röda vinbär, och dem har jag och Sigge kokat gelé på.

Av siggemckvack - 15 juli 2014 11:30

När vi kom ifrån Åland följde vi med Frida och Philip hem till Sigtuna, för att "slippa åka hela vägen hem på en dag". Det var dock bara ett svepskäl. Den egentliga anledningen var att Fridas vänner ordnat med en babyshower för henne, och den skulle ju jag också vara med på. Så vi kidnappade Frida och åkte till en av kompisarna i Vallentuna. Där åt vi hamburgare och lekte lekar. Bland annat så fick vi försöka uppskatta Fridas midjemått och klippa av ett snöre så långt som vi trodde, para ihop kändisar med deras barn, gissa en massa om Fridas bebis som tex när den kommer, kön mm. En rolig sak vi gjorde var att rita med textilpennor på varsin babybody. Sen fikade vi och gjorde ett musikquiz med gravidtema. Jättekul!

Av siggemckvack - 14 juli 2014 21:37

Igår kväll kom vi hem efter en härlig semestervecka på Åland, och sen en natt hos syrran i Sigtuna. Vi var på Åland med Frida, Philip och mamma. Vi hade en jättebra stuga som låg precis vid havet. Det var många, många år sedan vi hade så bra väder när vi var på Åland. Tycker att det oftast brukar vara ganska dåligt väder. Men den här veckan har vi inte behövt klaga! Är det någon som har klagat så har det berott på att det är FÖR varmt, eller för att personen i fråga har bränt sig i solen, hi hi. Några dagar har vi varit på stranden i Degersand. Jättefin strand, nästan jämförbar med Thailand. Förutom vattentemperaturen då. 17 grader är lite i kallaste laget. Jag var i till midjan ett par gånger iaf.

Vi har varit en tur till Mariehamn, och varit till stranden i Kärringsund där man också kan spela minigolf och bada i pool mm. Vi har lagat god mat och bakat cheesecakes, hängt vid stugan och lekt med barnen, läst, stickat och virkar (mamma och Frida har handarbetat, och jag har lärt mig att virka mormorsrutor).

Vi har fiskat, badat bastu och ätit rökta räkor, och bara haft semester!

Vattnet var så grunt vid "vår" strand att man fick vada ut en bra bit.

Av siggemckvack - 8 juli 2014 13:39

Vi inleder min semester med en vecka på Åland. Rackarns så bra vi har det!

Av siggemckvack - 2 juli 2014 22:49

Daniel och jag har gått om varandra här "hemma" på campingen i veckan. Jag jobbar ju fortfarande, och både idag och igår har Daniel åkt iväg till Firman så fort jag kommit hem. En slutsats som vi har dragit av detta är att det nog är roligare och enklare att vara två vuxna som campar ihop med småbarn. Nu när tex Sigge blivit kissnödig så har man ju fått lov att ta med Svea också bort till toaletterna för hon kan förstås inte lämnas själv. Så blir han förstås gärna kissnödig när riset står och kokar och man vill inte lämna det på plattan i förtältet. Så nästa tripp blir förhoppningsvis lite smidigare på så sätt.

I eftermiddag och kväll är det alltså jag som hängt med barnen på campingen. Här är eftermiddagen i bilder:

Sigge softar i soffan när Svea sover middag.

Sen åkte vi och plockade jordgubbar. Svea var alldeles tyst och bara åt och åt. Tillbaka vid husvagnen lekte barnen medan jag fixade korv med bröd till middag. Snabbt och lätt!

Idag har det mestadels varit fint och soligt även om det har kommit ett par ordentliga skurar. Efter maten gick vi bort till stranden där barnen faktiskt doppade sig idag!

Efter några jordgubbar var det dags att duscha och hoppa i säng.

Av siggemckvack - 2 juli 2014 14:57

Citatet i kalendern på jobbet stämmer ju klockrent på mig:

Av siggemckvack - 29 juni 2014 21:51

Förra söndagen åkte Daniel till Varberg och hämtade hem husvagnen som vi till sist bestämde oss för att slå till på. Vi fick ta den som den stod med allt innehåll på köpet. Så i veckan har vi ägnat varje kväll åt att skura vagnen från golv till tak och rensa ut allt vi inte vill behålla. Vi har nästan fyllt hela släpvagnen!

I går testade vi att sätta upp förtältet hemma i trädgården. Ingen av oss hade en aning om hur man gör och det fanns ingen instruktionsbok, men med lite hjälp av youtube så löste vi det.

Idag drog vi iväg med husvagnen till Borensberg för att provcampa lite. Borensberg ligger ca 20 min hemifrån, så det är perfekt eftersom jag ska jobba i veckan. Vi har det riktigt mysigt!

Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.