Alla inlägg den 10 oktober 2012

Av siggemckvack - 10 oktober 2012 10:00

I går på BVC gjordes även 2,5-årskontrollen på Sigge, om än ett par månader sent. Jag hade "tränat" lite med Sigge innan vi skulle dit, genom att väga honom på vår personvåg, eftersom jag vet att han brukar sparka bakut så fort det är något undersökningsaktigt som ska utföras av andra människor i främmande miljöer. Här hemma gick det jättebra och det var tydligen så roligt att vi var tvugna att väga honom två gånger. 


När vi kom till Kerstin på BVC var Sigge väldigt glad och pratig. Kerstin är bra med barn och fick honom att känna sig avslappnad på en gång. Han fick lägga pussel och berätta vad bitarna föreställde (djur) och hur de låter. Sen fick han en kulram med olika färger på kulorna, och han kunde både peka på rätt färg och själv säga färgen på de kulor Kerstin pekade på - röd, grön, gul, blå och svart. Jag vet inte när barn "ska" kunna färgerna, men Kerstin verkade väldigt förvånad över att han kunde dem. Det märkte nog Sigge för han pekade ut fler färger sen när kritorna kom fram och berättade att leksaksbilen var lila. Han fick rita och berätta vad han ritade (äppelträd och en orm). Ormen var väldigt fin - ett streck med ett huvud på. Efter det tog Kerstin fram en fin väska som hon plockade fram saker ur, en i taget. Sigge fick säga vad det var - en tallrik, en hund, en bil, en boll osv. Sen fick han små uppdrag, ett i taget, tex att ge Kerstin den lilla bilen, ställa kossan på tallriken osv. På slutet fick han två uppdrag på en gång, att först lägga bollen i lådan och sen lägga bilen på tallriken. Då blev det genast lite svårare och jag riktigt såg hur det snurrade i huvudet på Sigge, men efter en upprepning av uppdraget fixade han det också.



Jag fick också en massa frågor om vilken hand han verkar föredra att använda (höger), hur han pratar och om han berättar saker spontant osv. 



Sen sparkade de en stor boll till varandra, och Kerstin frågade om Sigge kunde hoppa. Men där gick gränsen. Hoppa ville han inte göra. Sen var det dags för vägning och mätning. Absolut tvärnej! Vi försökte visa och förklara, och jag ställde mig på vågen, skojade och hade oss, men det var kört. Hemma vägde Sigge 11,8 kg, så han har bara gått upp ett kilo sen förra året men det verkade inte vara nån fara för det.


Summa kardemumma gick besöket bra.

Av siggemckvack - 10 oktober 2012 09:00

I går var vi på BVC för att mäta och väga Svea. Hon går upp så bra i vikt, och hade växt lite på längden också. Nu väger hon 4265 g och är 52,5 cm lång. Det går ju rätt fort att klara av de här bitarna, men sen pratade vi mycket om att hon är orolig på kvällarna och att det eventuellt beror på magproblem. Jag har köpt Semperdroppar som vi ska prova att ge henne i en vecka, och blir det inte bättre av det så ska jag prova en vecka med mjölkfri kost för att se om mitt mjölkintag påverkar hennes mage. Det låter inte så roligt med mjölkfri kost, och faktiskt lite krångligt, så jag hoppas att det räcker med dropparna. Grejen är ju att det är inte laktosfritt, utan MJÖLKFRITT. Det är till och med mjölkämnen i ströbröd, så ni förstår att det finns överallt. Men, men, vi får se hur det blir med det.

Presentation


Sigge föddes 15 februari 2010 och Svea 18 september 2012. Bloggen finns för familj och vänner som inte har möjlighet att träffa Sigge och Svea så ofta, men andra nyfikna är förstås också välkomna! Jag som skriver är mamma Emma.

Sigge

Lilypie Kids Birthday tickers

Svea

Lilypie Third Birthday tickers

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Besöksstatistik

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards